Door: Lorraine Vesterink
Wil jij een nog betere indruk maken als ondernemer? Lees dan mijn column die vandaag op de homepage staat van Sprout, hét platform voor snelgroeiende ondernemers en investeerders. Ik geef je 5 tactieken, van stemgebruik tot kleding.
Met grote regelmaat spreek ik ondernemers die meer impact willen. Hun product of dienst staat, maar ze willen meer omzet door meer klanten. Ze willen een grotere doelgroep bereiken. Door het onderzoek wat ik gedaan heb, weet ik dat iedereen meer charisma kan krijgen.
Of het nu een kleine startende ondernemer is of een directeur van een grote multinational. Het geheim zit in het implementeren van de volgende dingen:
1. Overtuig met je stem
Je stem bepaalt voor 90 procent of je boodschap wordt onthouden. De meeste mensen zijn veel te druk met het verfijnen van de inhoud van wat ze vertellen. Jij weet veel meer over jouw product of dienst dan jouw klant, dus over de inhoud weet jij eerder te veel dan te weinig. Focus veel meer op het gebruik van je stem.
De kunst is om je zinnen aan het einde niet omhoog te laten gaan, maar juist omlaag. Dit is een van de belangrijkste voorbeelden van stemtechnieken die je impact vergroten. Neem je stem met je mobiel op en analyseer of jij je zinnen aan het einde omlaag of omhoog doet.
Train vervolgens in het neerzetten van je zinnen door aan het einde omlaag te gaan. Het beste is om je zin aan het begin iets hoger in te zetten, anders kan het uiteindelijk te laag worden, waardoor het als ‘saai’ wordt ervaren.
2. Eerst denken dan praten
Juist omdat je zoveel van je product weet is het heel lastig om te kiezen wat je wel of niet gaat vertellen. Daardoor hebben mensen vaak de neiging om veel te lange zinnen te maken. Ze komen niet meer uit hun verhaal, waardoor ze geen impact maken.
Neem regelmatig een pauze. Bedenk eerst de hele zin. En spreek dan de zin dan uit. Op die manier heeft de luisteraar in de pauze tijd om jouw vorige zin te verwerken en komt jouw nieuwe volmaakte zin goed tot zijn recht.
3. Draag kleding van kwaliteit
Kleding wordt lang niet altijd serieus genomen als het gaat om impact, maar het is wel degelijk van belang. Tegenwoordig hoef je echter niet meer in driedelig grijs gekleed om succes uit te stralen. Laatst gaf de oprichter van Picnic een presentatie in een jeans met een wit strak overhemd. Alle aanwezige andere sprekers als wethouders waren wel in pak.
De ondernemer straalde misschien juist wel meer charisma en succes uit met zijn spijkerbroek. Kies je kleding volgens je eigen smaak. Let wel: altijd van hoge kwaliteit. Want stijlvol, design en kwaliteit is van alle tijden en dat zorgt voor extra impact. Heb jij een rolmodel in jouw branche dan kan je kijken wat hij of zij draagt en je kleiding op die stijl aanpassen.
4. Vertel een verhaal
Een verhaal wordt veel beter onthouden dan een opsomming van feiten. Dat laatste kan altijd nog om de hoogtepunten van je verhaal te benadrukken. Vertel je verhaal, spreek beeldend en maak het concreet door voorbeelden. Het mooiste is als je een verhaal vertelt dat jezelf hebt meegemaakt of op z’n minst vanuit jou hebt beleefd.
Veel mensen denken dat hun verhaal niet boeiend genoeg is. Maar realiseer je dat er genoeg tv series en films gemaakt gebaseerd op een script dat niet onderdoet voor jouw verhaal.
5. Weet wat je uit wilt stralen
Als ik aan mensen vraag wat ze uit willen stralen, duurt het vaak even voordat ze hier antwoord op hebben. Als jij zelf al niet weet wat je de wereld te geven hebt, hoe moeten anderen dan raden wat jij te bieden hebt.
Mijn suggestie is dat je een woord of een zin bedenkt waarmee jij mensen wilt helpen en dat denkbeeldig op je voorhoofd schrijft. Ik noem dat de stempelmethode. Uit mijn ervaring tijdens trainingen blijkt dat 80% van de keren dat je die stempel op je voorhoofd zet mensen dit daadwerkelijk merken.
Probeer zoveel mogelijke tactieken uit. Als het kan allemaal tegelijk, maar je kunt het begin ook stuk voor stuk proberen en ervaren wat bij je past en wat voor je werkt. Je zult zien dat je meer impact krijgt als je de tactieken goed uitvoert. Ik hoor graag wat voor jou werkt? En wat doe jij zelf al om een nog betere indruk achter te laten? Heb jij een ondernemersvraag of een suggestie voor een blog. Laat het ons weten.