7 tips voor het schrijven van je ondernemingsplan

Redenen om met je ondernemingsplan aan de slag te gaan zijn:

  1. je wilt investeerders of financiers aantrekken
  2. je wilt dat leveranciers met jou zaken gaan doen
  3. het is een onderdeel van je opleiding.

Met een goed ondernemingsplan kom je verder! Je laat zien wie je bent en waarom jij de beste persoon bent om dit bedrijf succesvol te maken. Kijk, daar doe je het voor! Hier volgen 7 tips over je ondernemingsplan.

  1. Wanneer schrijf je het best je ondernemingsplan?

In elke fase van je bedrijf kun je een ondernemingsplan schrijven. Vaak is dat bij de start van de onderneming. Maar ook bij het maken van strategische beslissingen is het zinvol om de plannen te noteren. Als je erbij stilstaat, ga je erop vooruit. Dat geldt hier ook.

 

  1. Wanneer is je ondernemingsplan goed genoeg?

Het schrijven van jouw plan is nooit helemaal klaar. Het is een dynamisch document. Het is goed om regelmatig te kijken of je je doelen hebt behaald en welke tegenslagen je hebt overwonnen. Dat is heel leerzaam en het behoed je ook voor obstakels van dezelfde soort.

 

  1. Waar begin je?

Maar eens moet je een begin maken en dat is vaak het punt waar (startend) ondernemers tegenaan hikken. Dan wordt er veel te lang nagedacht. Hoe krijg je dat hele goede logische en veelbelovende plan nou uit je hoofd op papier? Het antwoord is simpel: gewoon door het te DOEN. De juiste structuur kan je daarbij helpen.

 

  1. Wat moet er in je ondernemingsplan staan?

De 4 pijlers van een onderneming zijn:

  1. de ondernemer(s)
  2. de marketing
  3. de organisatie
  4. de financiën

(Bron: Ondernemen is DOEN, auteur: Lorraine Vesterink)

  1. De juiste woorden maken het verschil

De kunst van het schrijven van een goed plan zit in het verbinden van deze onderdelen. De manier waarop jij je plannen verwoordt, is het fundament van je plan én van je bedrijf. Een positieve en realistische mindset heb je nodig om de pijlers goed te ondersteunen. En daar kies je dan de juiste woorden bij. De juiste woorden geven bij een financieringsaanvraag vaak de doorslag.

 

  1. Je plan zelf schrijven, levert je veel op

Zo’n denk- en schrijfproces vergt veel tijd en energie. Je kunt het schrijfwerk aan ons uitbesteden, maar zelf schrijven levert je ook veel op. Je komt goed voorbereid aan tafel bij stakeholders zoals financiers of investeerders. En je ondervangt mogelijke valkuilen beter als je verschillende scenario’s al hebt bedacht. Dat is dus pure winst.

 

  1. De eerste indruk is goud waard

Tegenwoordig krijg je maar weinig gelegenheid om je plan persoonlijk te presenteren, bijvoorbeeld bij een bank. Dus de eerste stap is om te zorgen dát je wordt uitgenodigd. Bij De Unieke Ondernemer zetten we zowel onze kennis als ons netwerk in om ondernemers hierbij te helpen. En dat varieert van de 62-jarige ondernemer, die zijn winkel verkoopbaar wil maken met een verbouwing tot aan startende horecaondernemers. Voor goede plannen vinden wij altijd passende financiering.

Met een goed ondernemingsplan kom je verder, maar je moet je zeilen natuurlijk wel in de juiste stand zetten om uit te komen waar je wilt zijn.

 

Gratis webinar 

Voor ondernemers die zin hebben om zelf met hun ondernemingsplan aan de slag te gaan geeft Diana de Winter op maandagochtend 5 maart om 10:00 uur een gratis webinar waar je al je vragen kunt stellen over het schrijven van je ondernemingsplan.

Klik hier om je aan te melden voor het gratis Q&A webinar – Ondernemingsplan schrijven

 

Training Ondernemingsplan schrijven

Op donderdag 19 april geeft Diana de training: ‘Met een goed ondernemingsplan kom je verder’.
In de training worden theorie en praktijk op een interactieve manier afgewisseld. Neem je je concept mee, dan ga je gegarandeerd met een betere versie naar huis. De training is van 10:00 uur tot 15:00 uur. Jouw investering bedraagt € 95,- excl. btw (aftrekbaar als bedrijfskosten). Er is plaats voor maximaal 8 deelnemers. Direct opgeven? Klik hier.

 

Over Diana de Winter

Als Senior Business Coach bij De Unieke Ondernemer begeleidt Diana ondernemers bij het vinden van financiering. In de training leert ze je ook hoe financiers een ondernemingsplan beoordelen. En om een tipje van de sluier op te lichten; dat gaat niet alleen over cijfers. Diana heeft ruime ervaring in het bankwezen opgedaan en zij adviseert het liefst ondernemers in het kleinbedrijf. Ze is uitstekend in staat het unieke talent van een ondernemer zichtbaar te maken.

 

 

Hoe maak je van Blue Monday een Golden Monday

Hoe maak je van Blue Monday een Golden Monday

Blue Monday! Dit is de zogenaamd meest depressieve dag van het jaar. Veel mensen zouden zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Heb jij er last van? Als je naar buiten kijkt, zou je het bijna worden. Zo maak je van blue Monday een Golden Monday. Vijf tips hoe je als je iets minder lekker in je vel zit, je dit om kunt zetten naar vitaliteit.

  1. Transformeer je gedachten

Hét belangrijkste voor een golden Monday is een gezonde mindset. Hoe voel je je en wat zijn je gedachten hierbij. Als het negatieve gedachten zijn, wis ze dan. Dat doe je door elke gedachte een voor een voor te stellen en ze vervolgens stuk voor stuk te wissen. Schrijf vervolgens voor elke zin het tegenovergestelde op. Zet alle positieve gedachten op papier. Lees ze bij voorkeur een aantal keren hardop aan jezelf voor.

 

  1. Ontspul

Een opgeruimd huis of kantoor zorgt voor een opgeruimd hoofd. Heb je ‘oorlog’ in je hoofd. Dat wil zeggen onrustige gedachten, angst, twijfels. Neem tijd om te ontspullen. Ontdoe je van allerlei zaken die je allang niet meer gebruikt of niet meer nodig hebt. De theorie van Marie Kondo kan je hierbij inspireren.

 

  1. Wild orange

Geuren kunnen je lichaam triggeren een ander gevoel aan te nemen. Wild orange van Doterra staat erom bekend dat het staat voor energie, inspiratie en overvloed. Je zet deze geur efficiënt in door het in te ademen, je lichaam mee in te smeren of een druppel in een karaf water.

 

  1. Mediteer

Zorg dat je in een hogere frequentie komt. Dat doe je onder andere door te mediteren en op je ademhaling te letten. Bij voorkeur op tonen die je frequentie verhogen zoals 432, 528 en 639 hertz.

 

  1. Beweeg het eruit

Beweeg. Het maakt niet uit hoe. Zwemmen, dansen, roeien, wandelen, fietsen. Maar net hoe het jou uitkomt, maar beweeg! Uit onderzoek blijkt dat sport een vergelijkbaar of zelfs beter antidepressief heeft dan antidepressiva. Beweging zorgt er onder andere voor dat endorfine vrijkomt. Een stofje waar je blij van wordt.

 

  1. Energielekken

Heb jij een energielek? Zo ja, wie of wat is het? Een project, een baan, een relatie, een familielid, een collega. Stop ermee. Leer om los te laten te vergeten of stop er anders mee. Makkelijk gezegd. Moeilijk gedaan, maar vaak wel noodzakelijk om meer energie te krijgen, want anders is het dweilen met de kraan open.

 

7.  Muziek werkt

Muziek is een van de beste remedies. Van welke muziek krijg jij energie? Maak een feel good play list die je kan draaien op dit soort momenten. En zet de muziek lekker hard. Meezingen mag. Zingen werkt namelijk ook optimaal voor je humeur

 

8. Verhoog je passievitaliteitsspiraal

Deze spiraal bestaat uit 1. Geest, 2. Lichaam, 3. Thuis, 4. Relaties en 5. Werk. Kijk op alle vijf fronten waar je al blij mee bent. Bedank daarvoor. Pik er iets uit wat jij graag om hoog wil brengen. Wat moet er gebeuren. Wie of wat kan jou hierbij helpen. Neem een eerste stap.

 

Hou deze stappen net zo lang vol totdat je je beter voelt. Meestal is dit al in een dag of een paar dagen. Soms kan het enkele weken duren. Duurt het langer, raadpleeg dan een arts. Wil jij geholpen worden met opladen? Kom dan naar het oplaadevent op donderdagmiddag 22 maart. Als je voor het eerst komt, mag je gratis meedoen met de workshop en betaal je alleen maar € 5 voor koffie/thee en wat lekkers. Gebruik bij de betaling de kortingscode ‘introducee’ om deze workshop cadeau te krijgen!

Vind je dit een waardevol artikel? Deel het dan met je vrienden. Zo inspireren we elkaar. Wat ik altijd waardeer is dat je me mailt welke methode op welke manier jou geholpen heeft bij het maken van keuzes.

Kennis maken? Dat kan. Vanaf maart geef ik elke dinsdagavond online classes in the Life & Business School. (In maart gratis deelname!)

5 tips hoe je inspeelt op de economische groei van 2018

Lorraine Vesterink – spreker, trainer, coach

Het gaat goed met onze economie. Net als afgelopen jaar zet de groei door met naar verwachting ruim drie procent. Een dergelijke groei wachten we al tien jaar op. De groei kan zelf nog hoger uitvallen als we met z’n allen meer gaan besteden. Hoe ga jij als ondernemer bijdragen klanten meer te laten besteden? Hoe ga jij de vruchten plukken van misschien wel tien jaar zaaien? Hier 5 tips om in te spelen op de economische groei van 2018.

Tip 1 Zorg dat jij en je team klaar zijn voor groei

Als tien jaar lang iets op een bepaalde manier verloopt, dan zit je in een bepaalde modus. Je gedrag is een gewoonte geworden. De enige manier om een gewoonte te veranderen is een andere mindset. Want gedrag leidt tot gevoel. Gevoel tot gedrag. Gewoonten tot gedrag. En gedrag tot groei en geluk. Tijd dus voor een ‘heisessie’ met jezelf of je team. Hoe ga je ervoor zorgen dat jouw gedachten veranderen over de economie. Het gaat niet meer slecht, maar goed! En het gaat niet alleen om jouw eigen gedachten, maar vooral ook de mindset van je hele team. Zij zijn geen ondernemers, dus extra belangrijk om ze mee te krijgen in jouw ondernemerswereld.

 

Tip 2 Ontwikkel nieuwe producten en diensten

Een nieuwe economie vraagt om nieuwe producten en diensten. Wat eerst niet werkte, kan nu wel werken. Ga brainstormen over de trends voor 2018. Stel vragen aan je klanten. Wat leeft er op dit moment bij ze. Welk nieuw product of dienst sluit aan bij hun veranderende behoeften? Neem je klant mee in de ontwikkeling van het product of de dienst. Ze helpen je graag, omdat jij hun helpt hun probleem op te lossen.

Tip 3 Speel in op kansen

Wat zijn je sterke punten. Hoe kan je daarmee inspelen op de kansen. Wat zijn je mindere kanten. Hoe kan je die versterken om in te spelen op kansen en bedreigingen tegen te gaan. Maak een SWOT analyse én een confrontatiematrix waar jouw bedrijfsstrategie voor 2018 uit voortkomt. Met alleen een SWOT analyse kun je niet zoveel. De confrontatiematrix zorgt ervoor dat je een waardevolle output krijgt om je strategie mee te maken.

Tip 4 Pluk het laaghangend fruit

Tot nu toe hadden je klanten misschien het budget niet voor extra diensten. Het kan zijn dat dit nog steeds tussen de oren van jou, je team en je klant zit. Maar… is dit nog wel zo? De groeiende economie zorgt voor meer geld in ieders portemonnee. Wat kan jij aan cross-sell en up-sell doen? Praat met je interessantste en beste klanten. Ga bij ze langs en onderzoek hoe jij ze kan ondersteunen bij wat ze nodig hebben. Dit is het moment waarbij je ze een stap verder kunt helpen.

Tip 5 Breid ook online verder uit

Online is er nog zoveel meer te bereiken dan we nu al doen. Verdiep je. Neem iemand aan als je er zelf niet de tijd voor hebt om er bovenop te zitten. Alles wat je aandacht geeft groeit. Als je online links laat liggen, dan mis je de boot. Zet bijvoorbeeld je personeel in om voor je te vloggen. Iedereen heeft een smartphone en monteren is tegenwoordig goed te leren. Niks is makkelijker dan snel veel content te creëren. Geef mensen vertrouwen, want ze kunnen meer dan je denkt. Je hebt ze tenslotte niet voor niets aangenomen. Je gelooft in ze. Ga er samen voor! Dan wordt het een geweldig, gouden jaar vol groei.

Wil jij meer inspiratie? Schrijf je dan in en ontvang tips & tools voor groei.

Vind je dit een waardevol artikel? Deel het dan met je vrienden. Zo inspireren we elkaar. Wat ik altijd waardeer is dat je me mailt welke methode op welke manier jou geholpen heeft bij het maken van keuzes.

Kennis maken? Dat kan. Vanaf maart geef ik elke dinsdagavond online classes in the Life & Business School. (In maart gratis deelname!)
Wil je persoonlijk met mij kennis maken? Dat kan natuurlijk ook. Kom gerust naar de
workshop! Als je voor het eerst komt, mag je gratis meedoen met de workshop en betaal je alleen maar € 5 voor koffie/thee en wat lekkers. Gebruik bij de betaling de kortingscode ‘introducee’ om de workhop gratis te krijgen! 

Lorraine Vesterink TV

In 6 stappen aan de slag met videomarketing

Videomarketing is tegenwoordig een must. Ben je er nog niet mee begonnen? Dan is dit het beste moment om te starten. De trend is namelijk niet meer weg te denken. Sterker nog de trend neemt alleen maar toe.

Mensen willen geen lappen tekst meer. Ze willen hapklare brokken. Snel informatie tot zich nemen.
Op een leuke manier. De spanningsboog is korter dan ooit. En gaat nog korter worden.
Maak je boodschap levendig en visueel. Video is de ideale manier om mensen te inspireren, te infomeren en interactief te communiceren.

De vraag is waar begin je? Ga je werken met professionals of ga je zelf aan de slag. Lorraine geeft je zes stappen zodat je direct aan de slag kunt met video marketing.

Stap # 1 leer zelf filmen en monteren

Leer zelf filmen en monteren. Voor een professionele video op je homepage is het altijd beter om een professioneel in te huren. Ook voor de opname van een event huur je een pro in. Maar… als het gaat om videomarketing drukt uitbesteden enorm op je marketingbudget. Leer het daarom zelf! Vroeger was dit ondoenlijk, maar met de apparatuur en software van tegenwoordig kan een kind de was doen. Je kunt het jezelf aanleren, maar een training is effectiever. Het bespaart je een hoop tijd. Een kleine investering voor een hoog rendement.

Stap # 2 Bepaal je apparatuur

Met je eigen smartphone heb je al een prima camera! De camera van de Samsung is op dit moment nog net ietsje beter dan die van de Iphone, maar ook met je Iphone kan je goede filmpjes maken. Neem je op in een stille ruimte dan is dit genoeg. Neem je buiten op of in een ruimte waar ook ander geluid is schaf dan een microfoontje aan. Interview je experts of klanten bestel dan een extra microfoontje en een verlengkabel. Onthoud dat goed geluid nog belangrijker is dan goed beeld, dus bespaar nooit op geluid. Ga je jezelf filmen neem dan ook een statief of een selfie stick. Hoe stabieler het statief hoe beter je opname.

Stap # 3 Maak je filmscript

Wat is je doelstelling? Je kern boodschap? Je doelgroep? Waar is het voor? Op welk kanaal ga je het plaatsen? Ga je een call to action doen? Bedenk daarnaast een begin, midden en eind van jouw filmpje. Zorg dat je filmpjes kort zijn. Denk aan 1 tot maximaal 5 minuten. Kom snel tot de kern. Want de spanningsboog is immers kort.

Stap # 4 Ga filmen

Plan een filmdag in en ga filmen! Maak een paar opnames van je verhaal (A-roll). Neem daarnaast zoveel mogelijk andere shots (B-roll) op die jouw verhaal illustreren. De B-roll zorgt ervoor dat je filmpje levendig wordt. Ben jij de enige die praat is het saai en heb je kans dat kijkers afhaken. Beter teveel B-roll dan te weinig. Later in de montage kun je beslissen wat je wel en niet gebruikt. Maak daarnaast zoveel mogelijk verschillende shots. Dat wil zeggen: een close-up, een medium close en wide shots. In je montage kan je dan afwisselen. Bovendien is het belangrijk dat je bij elk shot rekening houdt met de regel van derden. Dat is een compositieregel waardoor je beeld interessanter en mooier wordt om naar te kijken. Dit is eenvoudig te leren door op je camera een raster in te stellen zodat je het onderwerp makkelijker op een van de rasterpunten kunt zetten.

Stap # 5 Monteren is makkelijk dan je denkt

Tegen deze stap zien de meeste mensen op. Als je eenmaal begint zul je zien dat het meevalt en wie weet ga je het zelfs leuk vinden! I-movie is gebruikersvriendelijker dan Windows Movie maker. En je kunt er meer mee. Als je windows wilt gebruiken kun je kiezen voor Power Director. Een programma dat je eenmalig een kleine aanschaf voor betaalt. Hou er rekening mee dat 85% van de video’s op facebook zonder geluid worden bekeken. Ondertiteling is dus een slimme zet.

Stap # 6 Genereer leads door filmpjes

Je wilt natuurlijk niet dat je filmpjes onopgemerkt blijven. Leer daarom de laatste trends op het gebied van videomarketing. Het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat je je acties meet. Want als je weet welke filmpjes op welk kanaal jouw doelgroep waardeert kan je steeds effectiever je video marketing inzetten. Zet diverse campagnes naast elkaar zodat je het verschil kunt zien. Dat levert je zoveel waardevolle informatie op.

Tot slot. Leuke feitjes om te weten. Dan weet je waar je het voor doet als het even tegen zit. Als je het onderwerp ‘VIDEO’ in je nieuwsbrief plaatst wordt het 19% vaker geopend. Aldus Doubleshot. Bovendien zijn er 26% minder uitschrijvingen. Het klikpercentage in je nieuwsbrief wordt verhoogd met 65%. Reden genoeg dus om met video aan de slag te gaan. Na Google is Youtube de grootste zoekmachine ter wereld! Wat doe jij al met videomarketing en met Youtube? Nog te weinig? Elke dag heb je de keus om te starten of het serieuzer aan te pakken dan je tot nu toe deed. Is vandaag die dag?

Volg het webinar Leads met filmpjes op 7 december. Opgeven via www.deuniekeondernemer.nl/webinar

Volg je eigen structuren

Het afgelopen jaar kreeg ik steeds weer de boodschap door: ‘Volg je eigen structuren’. Ik vroeg aan mijn mentoren: structuren, wat wordt daar toch mee bedoeld? Afgelopen week viel het kwartje op z’n plek. Ik zal je het hele verhaal besparen, maar waar het om gaat is dat ik ontdekt heb wat het betekent!

 

Met structuren wordt niet bedoeld dat je volgens vaste structuren moet leven of iets dergelijks. Je eigen structuren volgen houdt in dat jij jouw eigen ritme, regels en manier van leven bepaalt. Jij mag zelf kiezen hoe jij wilt leven. Laat niemand anders bepalen wat jij wel of niet mag missen. Hoe jij jouw leven wilt inrichten is jouw eigen vrije keus. Er is al veel in dit leven vooraf bedacht. Dat betekent niet dat je je dan maar moet neerleggen wat je overkomt. Juist niet! Daarom, speciaal voor jou, een aantal tips voor het volgen van je eigen structuren.

 

  1. Zet jezelf op het podium van jouw leven.

Jij hebt de hoofdrol in de film over jouw leven. Hoe ziet jouw film er tot nu toe uit? Hoe voel je je erbij als het op deze manier zo verder gaat? Hoe zou je willen dat de film zich verder ontwikkelt? En hoe loopt het af? Hele waardevolle vragen.  Onthoud dat er in elk goed filmscript een doorbraak zit. Een ‘aha-moment’ waarop de hoofdrolspeler denkt: ‘En nu snap ik het. Nu ga ik het anders doen’.

Die doorbraak wil ik voor mensen zijn. Deelnemers van mijn Masterclasses noemen het: ‘Life Changing’. Wat mij heel dankbaar maakt. In feite is dat het ook, omdat het een doorbraak kan zijn in je leven. Iets wat je al heel lang zelf onbewust weet, maar ineens ontdekt door de juiste woorden (of vragen) om vervolgens ernaar te kunnen handelen.  Het zogenoemde: ‘aha-moment’.

 

  1. Ontdoe je van de ballast

Heb je nou echt al die materie nodig die je nu hebt? Hoe meer materie je hebt, hoe meer zorgen je hebt om het te onderhouden. Hoe meer geld je nodig hebt om het te kunnen vervangen als het stuk gaat. En ik kan het weten met een eigen huis, een tweede huis, dure kleding en een kantoorvilla voor mijn vleugel… Hoe meer je bezit hoe meer geld je moet verdienen. Hoe meer druk erop staat en hoe minder je bezig kunt zijn met waar het werkelijk omgaat. Je zielsmissie ontdekken, mensen hiermee helpen en jezelf verder ontwikkelen. Ontdoe je van de ballast. Creëer minimale lasten zodat je jouw eigen structuren kunt volgen en je niet verstrikt raakt in het gouden spinnenweb.

 

  1. Verwijder het blok aan je been

Heb jij nog een blok aan je been? Wat belemmert je in jouw leven om volledig voor je dromen te gaan. Zijn het je eigen angsten, andermans angsten, of is nog iets anders. Heb je nog boosheid in je? Moet je nog iemand vergeven? Of misschien jezelf omdat je er zo lang mee hebt rondgelopen? Voel je je nog ergens schuldig over wat nergens voor nodig is? Hou je iets in stand omdat je bang bent wat er gebeurt als je het loslaat en je werkelijk vrij bent. The enemy of joy is judgement. Set yourself free!

 

  1. Hou onvoorwaardelijk van jezelf

Als je kinderen hebt, dan weet je waarschijnlijk wat onvoorwaardelijke liefde is. Hou van jezelf op deze, of op een zelfs nog liefdevollere, manier. En geloof me: iedereen kan dit leren. Ook jij.  Ik heb een aantal oefeningen die je hier heel goed bij kunnen helpen. Deze oefeningen hebben mij gemaakt wie ik nu ben. Ze hebben ervoor gezorgd dat ik écht mijn levensmissie kon (en durfde) uitdragen. Waardoor ik nu de Masterclass kan geven. Drie jaar geleden had ik dat nog niet gekund, maar het kan snel gaan als jij jouw pad hebt gevonden.

Zet bovenstaande vier punten eens voor jezelf op een rij. Hoe staat het ervoor met jouw leven? Leef jij je leven volgens je eigen structuren? Of laat je je nog geregeld leiden door de wereld en de mensen om je heen?

 

Wat kun jij vandaag nog doen om je leven meer te leven volgens jouw eigen structuren? 

Donderdag 24 oktober geef ik een gratis webinar over: ‘Leven volgens je eigen structuren’.
Ik bespreek onder andere bovenstaande tips en leg je uit hoe je er direct mee aan de slag kunt. (Inclusief een doeltreffende oefening voor meer zelfliefde)
>> Ik wil dit webinar volgen <<

Toe aan meer verdieping? Een ‘Life Changing’ programma? 

Aanstaande 16 november geef ik een speciale Life & Business Boot Camp. Een super intensieve training voor de verandering van je leven. Zowel persoonlijk als zakelijk! De Boot Camp bestaat uit drie onderdelen: Krachtige Communicatie, Persoonlijke groei (waaronder je eigen structuren volgen) en Zakelijk Succes. Klik hier voor meer info, of om je aan te melden. 

Want: ‘Als je doet waar je van houdt, schijnt de zon elke dag!’

LoVe,
Lorraine Vesterink
Oprichter: De Unieke Ondernemer

10 tips hoe je je kooptrechter werkend krijgt

Wil jij je omzet van je bedrijf vergroten?

Dan raad ik je aan om na te denken over je kooptrechter.
De kooptrechter = de juiste volgorde van communicatiemiddelen om jouw potentiële klanten jouw producten helpen in te kopen.

Vaak noemen ze het ook wel de salesfunnel, maar omdat ik het zo Nederlands mogelijk wil houden noem ik het de kooptrechter. Bovendien gaat het dus niet om verkoop, maar om je klanten helpen het juiste in te kopen vind ik de KOOPtrechter een betere benaming.

Als je een goed werkende kooptrechter maakt, dan maak je je verkoop en dus je omzet en je inkomsten inzichtelijk. Het gaat erom dat er een wetmatigheid ontstaat. Daarmee bedoel ik dat je kunt meten dat als je zoveel … doet, dit leidt dit tot … extra klanten en dus … extra omzet.

Een goed werkende kooptrechter geeft je voldoening, zekerheid en rust!

Vaak bestaat de kooptrechter uit 5 lagen. Denk bij een eenvoudige trechter aan:

Niveau 1: Blog, vlog, of test promoten via social media
Niveau 2: Website met waardevolle content en goed zichtbare en werkende links.
Niveau 3: Een ebook waarvan je vindt dat die geld waard is.
Niveau 4: Een kosteloze eerste kennismaking met jouw product of dienst
Niveau 5: Je helpt de klant jouw product of dienst in te kopen.

Hierbij 10 tips om je kooptrechter werkend te krijgen.

1. Zorg dat je je HELE kooptrechter in beeld hebt.

Veel mensen vergeten de eerste niveaus. Je moet eerst content maken en aanbieden voor je omzet genereert. Zonder content geen conversie!

2. Maak PER product en doelgroep een nieuwe kooptrechter

Het hogere segment moet op een hele andere manier benaderd worden dan het lagere segment. Maak dus per doelgroep een nieuwe kooptrechter. Ook heeft een webshop een andere kooptrechter dan een fysiek product.

3. Zorg ook voor testimonials in je kooptrechter

Laat het resultaat van anderen lezen, horen of zien in je kooptrechter. Zien is geloven. Zelf moet je eerst in je doelen geloven en dan zal je resultaten zien. Maar bij het overtuigen van klanten werkt het nog steeds andersom: eerst zien, dan geloven.

4. Automatiseer je kooptrechter

We hebben allemaal maar 24 uur in een dag. Als je alles zelf én handmatig moet doen, dan word je gek! Automatiseer waar je kunt. Er is veel goede software in de markt verkrijgbaar die je hierbij kan helpen.

5. Maak het MEETbaar, zodat het een wetmatigheid wordt

Zorg dat je je inspanningen meetbaar maakt. Stel je voor: je organiseert een evenement dat 6 extra klanten oplevert. Je wilt het komende jaar 60 nieuwe extra klanten. Organiseer dan 10 events om je doel te realiseren.

6. Experimenteer per DRIE maanden en stel bij

Grote bedrijven stellen elke drie maanden bij. Waarom zouden we in het MBK dan verwachten dat we meteen de juiste KOOPtrechter te pakken hebben. Neem de tijd. Evalueer elke drie maanden. Hou wat werkt en voeg steeds iets nieuws toe.

7. Het laatste niveau in je KOOPtrechter moet ambassadeurs opleveren.

Als het laatste niveau je ambassadeurs oplevert, dan heb je je ‘kooptreintje werkend’. En dat is wat je wilt! Bedank je ambassadeurs op een persoonlijke manier. Zij zijn essentieel in je kooptrechter zodat alles automatisch opnieuw begint. Nou ja automatisch… je zult altijd bij moeten blijven om nieuwe relevante content te maken.

8. Zorg dat mensen je leren kennen, van je gaan houden en je vertrouwen. Dan worden ze pas klant. En daarna pas ambassadeur!

Probeer niet meteen je duurste behandeling of product. Maak eerst eens kennis. Je vraagt ook niet op de eerste date: wil je met me trouwen? Bouw een relaties op. Laat ze kennis maken met jou en je product. Daarna kun je upsellen en cross sellen wat je wilt.

9. Heb GEDULD

Geef het niet direct na elke actie op. Het schijnt dat 5 tot 8 contactmomenten nodig zijn voordat mensen je product kopen.
1e contact leidt tot slechts 2 % koop,
2e contact 3%,
3e contact 5%,
4e contact 10%
5e contact 80%!

10. Neem tijd om je eigen KOOPtrechter te maken.

Schakel desnoods hulp in als je een kooptrechter op maat voor jouw bedrijf wilt. Elke doelgroep moet namelijk anders benaderd te worden. De ene doelgroep zit veel op facebook. De andere op instagram of linkedIn. De volgende leest het huis-aan-huis krantje en weer een andere doelgroep kan je bereiken door flyers aan huis of via samenwerkingsverbanden. Je kunt hele specifiek acties bedenken zodat je een goed werkende kooptrechter krijgt.

Succes met implementeren, want het lezen van dit artikel werkt alleen als je er vervolgens ook mee aan de slag gaat.

Wil jij deze inhoud in een videoles? Volg dan het webinar.

Het knuffelhormoon voor samen succesvol ondernemen

Blog: Corinne Jaspers

Bij veel ondernemers loopt de samenwerking na twee jaar stuk.
Wat is hiervan de oorzaak? Wat maakt het zo lastig om te kiezen tussen van elkaar te leren houden of toch afscheid te nemen.

Wetenschappelijk is onderzocht dat verliefdheid helaas niet eeuwig duurt maar 12 tot 18 maanden. De verliefdheidsfase is een hele spannende fase. Je maakt extra hormonen aan als dopamine, serotonine en endorfine. Al deze hormonen bij elkaar zorgen voor opwinding en een gelukzalig gevoel.

Om vervolgens je te gaan hechten en echt van iemand te gaan houden van is er een belangrijk stofje nodig dit heet oxytocine. Hoe meer je hiervan aanmaakt hoe groter de kans van slagen is op langere termijn. Oxytocine is het knuffelhormoon voor succesvol samen ondernemen!

Ik ondersteun ondernemers in het leren herkennen en te voelen of die hechting na 12 à 18 maanden wel of niet is ontstaan.

Wanneer bepaal je om de samenwerking te stoppen en wat zijn de voorwaarden waarop je wel samen door zal gaan om het succes op langere termijn te waarborgen. Ook als je besluit om ieder zijn eigen weg te laten gaan, kan je verliefdheid omzetten in houden van!

Vaak genoeg zie ik ondernemers vol enthousiasme en overgave een onderneming opzetten. Ze richten direct een BV op, stellen statuten op, sluiten verzekeringen af maken taakverdelingen. Op het moment dat het allemaal niet zo loopt als verwacht ontstaan de eerste haarscheurtjes.

Verschillende oorzaken zorgen voor problemen: te hoge werkdruk, te weinig cash flow, inhoudelijk het werk niet leuk vinden, de privé omstandigheden, het ontbreken van de onderlinge klik of of wat er allemaal bij het ondernemerschap komt kijken.

Mijn advies:

Stap 1
Geniet de eerste 12 à 18 maanden van de samenwerking door een knuffel/- verkenningsfase vanuit je eigen eenmanszaak of bv. Uit ervaring weet ik dat dit heel goed kan werken.

Stap 2
Na deze fase maak je de balans op en geef je elkaar open en eerlijk aan of je een lange termijn samenwerking wilt aangaan. Ofwel heb je allebei genoeg oxytocine aangemaakt om voor langere termijn aan elkaar te hechten.

Stap 3a
Indien je duurzamer met elkaar wilt samenwerken, ga je formeel zaken vastleggen zoals een samenwerkingsovereenkomst, de vorm van het bedrijf, de financiën en niet onbelangrijk wat gaan we zelf doen of uitbesteden.

Stap 3b

Als je tot de conclusie komt dat het een leerzame ervaring was, maar dat een lange termijn samenwerking er niet inzit dan kan je op een harmonieuze wijze ieder weer zijn of haar eigen weg bewandelen.

Helaas zien wij in de praktijk bij veel ondernemingen de zogenaamde vechtscheidingen door een onopgelost conflict. Dit zorgt voor veel spanning, negatieve energie en het kost vaak veel geld. Je kunt ook kiezen voor een droomscheiding!

Het ondersteunen van ondernemers is onze passie. Graag begeleiden wij ondernemers met dit soort vraagstukken. Wij beschikken over een groot netwerk van experts die ons ondersteunen bij specifieke vragen. Je kunt contact opnemen met corinne@deuniekeondernemer.nl

Wil je alles van ons ontvangen? Denk aan meer tips, gratis webinars, uitnodigingen voor oplaadevents, videolessen en meer. Geef je hier op.

 

 

Charisma vanuit je ziel

Regelmatig organiseren we een Oplaad Event. Dit is een avond waarbij we even stil staan bij wie we nou werkelijk zijn en wat we willen. Onderwerpen als geluk, groei, geld, liefde, lef, lol, ondernemerschap, passie en charsima komen aan de orde. Het thema van het Oplaad Event van 4 juli was charisma vanuit je ziel.

We begonnen de avond met de dialoog uit het boekje ‘Verlichting voor luie mensen’ van Paul Smit.
Wie ben je? Ik ben Martin
Ik vraag niet hoe je heet, ik vraag wie je bent? Ik ben directeur.
Ik vraag niet wat je doet, ik vraag wie je bent? Ik ven eigenaar van een onderneming
Ik vraag niet wat je hebt. Ik vraag wie je bent? Ik ben een man.
Ik vraag niet naar je geslacht, ik vraag wie je bent. Ik ben miljonair
Ik vraag niet hoeveel geld je hebt, ik vraag wie je bent. Ik ben succesvol.
Ik vraag niet wat je hebt bereikt. Ik vraag wie je bent. Ik ben dit mens hier.
Ah, en welk stukje mens ben je dan? Ja, gewoon dit is mijn lichaam.
Als we je armen en benen eraf halen? Ben je dan nog Martin?

En je kunt je voorstellen hoe de dialoog verder gaat. Wie ben je nou eigenlijk? Je geest? Je ziel? Veel mensen zeggen dat als je ogen sprankelen je charisma hebt. En ogen zijn belangrijk, maar hoe zit het dan met Stevie Wonder? Die heeft ook charisma.

In het boek charismatische vrouw met Koningin Máxima op de cover, beschrijven we hoe je charisma kunt trainen. Door structureel te werken aan de acht genoemde punten van het boek, kan iedereen meer charisma krijgen. Bekijk hier welke acht punten dat zijn en doe de charismatest.

De vraag van de avond was: maar wat is nou charisma vanuit je ziel. Welke voorbeelden kennen we als we het hebben over charisma vanuit je ziel. Bezoekers noemden namen als Gandhi, Mandela, Oprah en Malala Yousafzai. Zelf vind ik iemand als Erica Terpstra charismatisch. Zij straalt zoveel vreugde uit. Ik krijg een glimlach op mijn gezicht als ik naar haar kijk. Toen ik aan mijn zoontje van bijna vijf vroeg van wie hij blij wordt als hij naar die persoon kijkt. Hij zei: IK. Ik word blij als ik naar mezelf kijk. En anderen worden ook blij als ze naar mij kijken. Kijk maar naar mij. En ik word inderdaad blij als ik naar hem kijk. En dat effect heeft hij op vele anderen. Hoe kun je charisma vanuit je ziel uitstralen dat je als kind uitstralen dat als kind zo gewoon is. Hoe kun je alle lagen of maskers die je misschien hebt weer afpellen en afzetten, zodat jouw charisma vanuit je ziel weer zichtbaar is.

We hebben bedacht wat we willen uitstralen in één zin. Voorbeelden van zinnen die we willen uitstralen zijn: ik breng jou in beweging, ik laat jou stralen, ik zet jou aan het denken, ik verbind mensen en ik wil mensen raken. Vaak vind je wat je wilt uitstralen ook belangrijk voor jezelf. En toch vergeet je soms zelf te doen wat je juist anderen aanraadt. Of misschien heb je wat je wilt uitstralen vroeger zelfs gemist, of raakt het je als mensen niet stralen of niet in beweging komen.

Doordat we de aansteker kwijt waren, staken we de kaarsen aan met een kaars die al brandde. Heel toepasselijk. Want één mens kan andere mensen weer opladen, het vuur in ze naar boven halen. Zoals Lianne dat die avond zo mooi zei: “We hebben allemaal een zonnetje en met je stralen, kun je anderen aanraken.” Dat is het precies! Dat is charisma vanuit je ziel.

In elk mens schuilt een held. Zoek charisma vanuit je ziel. Of beter. Stop met zoeken, want alles wat je nodig hebt zit al in jezelf. Daar zit liefde. Sta open voor bijzondere ontmoetingen en bijzondere momenten. Wil jij ook zo nu en dan eens opgeladen worden. Een leuke avond met vrienden en gelijkgestemden? Kom dan naar het eerstvolgende Oplaad Event.

Het eerstvolgende Oplaad Event is op 14 september. En let op, we hebben goed nieuws: het is nu geheel gratis! Dus, neem je vrienden mee of ontmoet gelijkgestemden.

Interview Lorraine Vesterink met Michael Pilarczyk

Op het Zen Festival 2017 spraken Michael Pilarczyk en Lorraine Vesterink over zaken als geluk, groei, succes, ondernemerschap, liefde, God en meer.

Masterclass ondernemerschap

Ondernemen is loslaten

Loslaten lijkt zo eenvoudig maar hoe doe je dit nu in de praktijk als mens en als ondernemer. Corinne Jaspers vertelt hierover en geeft je 4 visualisatieoefeningen om los te laten.

Laat los om meer grip te krijgen op je ondernemerschap

Als je krampachtig iets probeert vast te houden ebt juist alle grip weg. Ga maar eens na. Als je een handvol zand vastpakt dan glipt het zand tussen je vingers weg. Het zand blijft moeiteloos liggen als je het losjes op je hand laat liggen en pas los laat op het moment dat jij dit wilt.

‘Alleen als je vrij bent van angst kun je echt beginnen met leven’ – Napoleon Hill.

Help elkaar om je angsten te overwinnen op weg naar succes

Ieder mens kent angsten. Vaak gaan we automatisch in de weerstand. Dat is een hele natuurlijke reactie. Maar hoe kunnen we onszelf en elkaar helpen om angsten te overwinnen. Het begint bij je angst te (h)erkennen en je kwetsbaar op te stellen om je angsten kenbaar te maken. Mijn ervaring is dat als je je angst benoemd de grootste blokkade al overwonnen is en je omgeving je kan ondersteunen.

‘Als je angst loslaat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen.’

Visualiseren is een handig hulpmiddel bij loslaten.

Visualisatie oefening 1.

Doe je ogen dicht en zie een lange weg voor je, je draagt een rugzak op je rug en onderweg kom je afslagen tegen. Haal uit je rugzak wat je niet meer nodig hebt. In je leven zal je zo nu en dan wat uit je rugzak moeten halen om er weer iets nieuws (gedachten, mensen, ideeën) in te kunnen doen.
Doe je dit niet dan wordt de last letterlijk en figuurlijk te zwaar voor je. Je energie raakt op en je moet je reserve accu aanspreken, je komt in een negatieve spiraal en het duurt lang eer je weer hersteld.

Visualisatie oefening 2.

Vaak blijven bepaalde gedachten en gevoelens over mensen of gebeurtenissen in een vicieuze cirkel rond draaien. Leg de weg verder af en visualiseer dat deze negatieve gedachtegang linksaf is en dat je nu rechtsaf afslaat waardoor je de vrijheid gaat ervaren en ruimte krijgt voor nieuwe gevoelens.

Visualisatie oefening 3 .

Elke stap die je zet voel je je lichter worden. Je ontmoet mooie mensen en een prachtige natuur. Zodra er negatieve mensen of gedachten op je pad komen weet je dat er weer een nieuw kruispunt komt en je een nieuwe afslag kunt nemen.

Visualisatie oefening 4.

Durf jezelf stil te zetten en naar je angst toe te gaan. Zeker als ondernemer is het belangrijk op tijd op je rem te staan. Jezelf stilzetten is doodeng maar als je het ervaart zal je de energie voelen stromen door je lichaam.

Bij De Unieke Ondernemer is er voor ons geen mooier resultaat dan ondernemers weer positief te zien en de energie te zien stromen. Onze visie is dat als je mensen in hun kracht helpt staan, ze gelukkig zijn en hierdoor groeien en verdienen ze vanzelfsprekend geld.

Je kwetsbaar opstellen is niet eenvoudig. Daarom ondersteunen wij hierin. Meestal door een 1-op-1 Personal Coaching sessie van een rondje lopen met Corinne Jaspers in de natuur rondom Naarden-Vesting. Zodat je energie weer gaat stromen en je de vrijheid en ruimte weer ervaart om te ondernemen.

ACTIE: Deze maand GRATIS een 1/2 uur telefonische coaching. Neem contact op voor het maken van een afspraak.