De elevator pitch. De 6 must-do’s.

Je weet inmiddels hoe belangrijk een elevator pitch voor je bedrijf is. Want als je je pitch onvoorbereid vertelt, dan is de kans groot dat je stuntelt of maar wat zegt. De kans dat je daarmee iemand raakt is erg klein. Lees ook het eerdere blog van Lorraine hoe je in 12 stappen een geweldige pitch maakt.

Hoe nu verder? Wat ga je met je elevator pitch doen. Leg je hem in een denkbeeldige kast of ga je er daadwerkelijk mee aan de slag? Aan de slag natuurlijk! Maar, hoe dan? Hier de must-do’s.

6 Must-Do’s

1. Oefen je elevator pitch regelmatig.
Alles wat je traint, werkt hetzelfde als bij je buikspieren. Als je ze niet traint, worden ze weer slap. Helaas, maar waar. Blijf daarom je elevator pitch oefenen. Dat kun je doen door je pitch hardop voor de spiegel te oefenen of door jezelf op video op te nemen en terug te kijken.

2. Verfijn je elevator pitch.
Je pitch is een dynamisch verhaal. Elke dag doe je kennis en ervaring op waardoor je inzichten kunnen veranderen. Pas je pitch daarop aan, want anders heb je straks een verhaal dat niet meer van deze tijd is. Verander mee met jezelf en met de wensen van je doelgroep.

3. Maak je pitch voor elke persoon of groep altijd op maat.
De grootste valkuil is om je elevator pitch die je zo goed geoefend hebt op te lepelen. Dat is NIET de bedoeling. Dat klinkt namelijk ontzettend onnatuurlijk en daar sla je de plank volledig mee mis. Het doel van je goede voorbereiding is dat je spontaniteit toevoegt. Leef je eerst in de persoon of je publiek in en vertel je verhaal in het HIER en NU.

4. Gebruik je elevator pitch elke dag.
Iedere dag heb jij opnieuw de kans om je pitch te vertellen. Veel mensen denken dat je de pitch alleen op een netwerkbijeenkomst vertelt. FOUT! Je kunt je pitch ook vertellen op een verjaardag, aan de buurvrouw, in de trein, in een café en in de supermarkt. Elke dag dus! Iedere persoon kan tot jouw doelgroep behoren of iemand kennen uit jouw doelgroep.

5. Koppel je pitch aan een oprecht gesprek
Veel mensen zijn zo druk met hun elevator pitch over te brengen dat ze vergeten oprecht contact te maken. Wat staat er in je pitch? Waar help je mensen mee? Doe dat dan ook? Praat niet alleen over je missie en je unieke talent, maar laat het ook direct zien. Want zien is geloven.

6. Geloven is zien
Voor je toehoorder geldt: zien is geloven. Voor jou als ondernemer geldt: geloven is zien. Geloof jij niet in je eigen elevator pitch dan zal niemand je geloven. Jij moet dus eerst in jezelf en in je elevator pitch geloven. Er voor de volle 100% achter staan. Doe je dat nog niet, neem dan een stapje terug en ga terug naar je kern. Blijf in de tussentijd wel in beweging: fake it till you make it.

Wil je jouw elevator pitch oefenen in een vertrouwde leeromgeving? Meld je aan voor De Online Life & Business School. Hier krijg je de kans om te oefenen met gelijkgestemde. Of kom naar het oplaadevent.