door Anne Boermans, mediatrainer
Als je de kwaliteit van je vlogs wilt verbeteren, is het interessant eens te kijken hoe anderen het doen.
En wat jij daarvan wilt gebruiken.
Analyseer de vlog, door nauwkeurig te letten op bijvoorbeeld TEKST en BEELD.
EERST BOEIEN, DAN INFORMEREN
Lorraine Vesterink maakte de vlog ‘HOE KRIJG JE BALANS. 5 TIPS.’
Lengte: 7min. 20 sec.
Camera/microfoon: Smartphone Samsung 9,
met selfiestick die op een bureau in een vaas staat.
Gepost op 21 januari 2020.
TEKST
Haar opening:
‘Steeds vaker krijg ik de vraag: “Hoe blijf ik nou in balans.” Nou, dat is vast geen toeval.
Daarom wil ik jou in dit vlog vijf tips geven. En de eerste is eenvoudig, die gaat over ademhaling, maar er zijn ook een aantal andere dingen die je kunt doen.
Ik ga je ze alle vijf geven. De eerste is heel praktisch en die wil ik het liefste meteen even gaan doen.
En dat is dus vier tellen inademen door je neus, acht tellen uit door je mond.’
Ze hanteert hier een bekend systeem, vooral veel gebruikt in Amerika: bij het begin van je presentatie aankondigen wat je gaat doen.
In dit geval: ‘Ik ga jou vijf tips geven.’ En ‘De eerste is eenvoudig (…)maar er zijn ook een aantal andere dingen die je kunt doen.’
Bedoeling van dit systeem is dat je als presentator makkelijker te volgen bent, als je eerst zegt wat de kijker kan verwachten.
Met als effect, dat de informatie beter blijft hangen. Dat klinkt logisch, maar het werkt vooral bij een geschreven tekst. Niet bij vlogs.
Dit heeft te maken met de manier waarop de ontvanger de informatie tot zich krijgt.
Bij een uitgeschreven tekst, in een boek of artikel, kan ik zelf het tempo bepalen waarin ik de informatie tot me neem.
Ik kan alle tijd nemen voor de inhoudsopgave. Ik kan hem zelfs meerdere keren lezen.
Bij het kijken en luisteren naar een vlog werkt dat totaal anders.
De presentator geeft de introductie maar één keer. In behoorlijk tempo.
Alle informatie die ik hoor is nieuw, voor mij als kijker.
Bovendien is de informatie ‘er zijn een aantal andere dingen die je kunt doen’ abstract.
Ik begrijp dat pas als het me concreet wordt uitgelegd. Anders gezegd: het boeit nog niet.
Hier geldt een oude televisiewet:
‘Eerst boeien, dan informeren.’
Een optie is bijvoorbeeld, te beginnen met de ademhalingsoefening zonder aankondiging.
Vier tellen inademen door de neus, acht tellen uitademen door de mond.
Als je daarmee begint, zonder introductie, vraag ik me als kijker af :‘Wat gebeurt hier?’ Ik raak geboeid, wordt nieuwsgierig.
Vervolgens kun je uitleggen hoe deze oefening werkt, en wat het effect is. Dus eerst het concrete voorbeeld, dan de abstracte uitleg.
Als je toch wilt dat de totale structuur van je vlog wordt onthouden, geef die dan helemaal aan het eind.
‘Ik heb je vijf tips gegeven, namelijk…’
Door ze nog een keer te noemen nadat ik ze heb geoefend, kan ik ze begrijpen en onthouden.
BEELD
In dit vlog hanteert Lorraine een zogenoemd ‘vast shot’.
De camera staat stil. Beweegt niet.
Daar is moed voor nodig; veel vloggers, en ook televisieregisseurs, willen beweging in beeld.
De camera zoomt in en weer uit, dan wel beweegt heen en weer van links naar rechts en terug.
Of de presentator beweegt: een loopje in beeld zonder enige functie. Idee daarbij is, dat beweging boeit. Het tegendeel blijkt waar.
Beweging zonder functie, de zoom om de zoom, leidt alleen maar af van de inhoud. Daarom is dit vaste shot van Lorraine zo mooi.
De uitsnede is een ‘ruim medium’, we zien de presentator tot halverwege het bovenlijf.
Ze staat in beeld, net iets rechts van het midden.
Door deze asymmetrie wordt het beeld meteen levendig.
Midden in beeld voor de camera staan kan ook, maar is saai.
En voor sommige kijkers voelt dat zelfs als confronterend, want aanvallend.
Door, zoals Lorraine, iets naast het midden te staan, straal je openheid uit.
Dankzij deze uitsnede zijn bovendien de handen net zichtbaar, vooral als ze bewegen.
Wat goed werkt ter ondersteuning van haar tekst: zo nu en dan gesticuleren om bepaalde woorden te onderstrepen.
———————–
Wil jij zelf beter vloggen of presenteren voor grote groepen?
Overweeg de E-Course Presenteren.
Een E-Course waarin je online mediatraining krijgt.
Volg hier de eerste online mediatraining gratis.
Meer rendement uit je evenement? Een dagvoorzitter!
door Lorraine Vesterink
Een dagvoorzitter voegt waarde toe aan een evenement of beurs. De investering in een dagvoorzitter of moderator haal je er makkelijk uit.
Alles loopt op tijd
Hoe vaak hoor ik niet. ‘Hé wat gek, normaal beginnen we en eindigen we nooit op tijd! Zowel tijdens de dagelijkse vergaderingen als op evenementen loopt het bij onze organisatie altijd uit.’ Met een dagvoorzitter voorkom je dat. Een goede dagvoorzitter zorgt dat alles op tijd verloopt, maar dit is niet het enige… Een effectieve dagvoorzitter neemt daarnaast een aantal taken van de geluidsman en de congresorganisatie over. Daar zit de eerste besparing. De presentaties worden bijvoorbeeld vooraf verzameld en staan al klaar op de laptop. Bij voorkeur zijn ze voorzien in de huisstijl van de organisatie. De sprekers worden van te voren benaderd, zodat ze optimaal zijn voorbereid. Ze worden ontvangen en voorzien van de juiste apparatuur zoals een headset en een pointer.
Vollere zalen
Mijn ervaring is dat sessies op een beurs beter bezocht worden door een dagvoorzitter. Tijdens de energievakbeurs en ecomobiel zette bijvoorbeeld de Rijksoverheid mij in als hun dagvoorzitter. Er waren 19 sessies waarvan bij 16 sessies er meer bezoekers waren dan op de andere plekken. Door het inzetten van een dagvoorzitter in combinatie met een proactieve hostess was Theater Rijksoverheid het drukst bezochte theater op de energievakbeurs beurs. Bekijk de spontane reactie van geluidsman Mark na afloop van de beurs. Mark liep drie dagen alle theaters op de beurs langs. Beluister hier wat hem opviel tussen een theater mét en zonder dagvoorzitter.
Goede energie
De echte waarde van een dagvoorzitter is het toevoegen van een goede energie in de zaal. Op die manier wordt het optimale uit sprekers gehaald en komt de boodschap van de organisatie doeltreffender over. ‘Daarnaast was het grootst verschil dat er een goede sfeer in de zaal was met dagvoorzitter’, aldus Mark. Dat is het grootste voordeel van een energieke dagvoorzitter. De sprekers worden niet alleen goed begeleid, ze worden professioneel aangekondigd, zodat het publiek begrijpt met welk kaliber spreker ze te maken hebben. Op een natuurlijke manier wordt een groot applaus afgedwongen. En er worden prikkelende vragen gesteld, zodat een interactieve sessie ontstaat. Door deze combinatie wordt het maximale uit de sprekers gehaald. En komt de boodschap van de sprekers nog beter over.
Na afloop van de sessies werden de vele bezoekers ontvangen in de stand van Rijksoverheid. Daar ontvingen ze advies op maat door de adviseurs van Rijksoverheid en RVO. Ook de adviseurs zaten vol goede energie, mede dankzij de ‘energizer’ voorafgaand aan de beursdag met het team begeleid door de dagvoorzitter.
De drie belangrijkste voordelen op een rij:
- Alles loopt op tijd
- Vollere zalen
- Goede energie
Meer weten? Bekijk hier meer informatie over een unieke dagvoorzitter of neem direct contact met ons op.