Door: Mark van Alken
Als ondernemer is het belangrijk je regelmatig je plannen te evalueren. Maak je kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes concreet. Dit doe je door het schrijven of updaten van je businessplan. Je legt vast wat je missie en strategie is, wat je voor de klant doet, waarom je dat doet. En hoe je dat doet.
In feite bepaal je de rode draad voor je onderneming. Een businessplan is en blijft een belangrijk document. Mijn advies is: maak altijd een businessplan en niet alleen wanneer er een eventuele financier naar vraagt. Het gebeurt in de praktijk regelmatig dat (startende) ondernemers na een tijdje worden afgeleid door bijzaken en daardoor de rode draad uit het oog verliezen. Dit heeft een negatief effect op je klanten en op je exploitatie.
Heb je een goed businessplan dat ook nog eens binnen handbereik ligt? Dat helpt om als ondernemer bij je primaire plan te blijven. Het plan herinnert je aan de voorgenomen missie en strategie, je verdienmodel, je doelen en hoe je deze wilde bereiken.
Pak regelmatig, minimaal 1 keer per kwartaal, het businessplan erbij en controleer of je nog steeds doet wat je je voorgenomen hebt. Lig je nog op koers, doe je het beter of slechter dan je prognoses? Door regelmatig vinger aan de pols te houden en kritisch te zijn op afwijkingen kun je tijdig bijsturen.
Let dus goed op, want één van de meest voorkomende valkuilen voor (startende) ondernemers is dat je de rode draad kwijt raakt en verzandt in bijzaken. Bepaal de hoofdlijnen en hou hieraan vast. Bedenk dus goed van tevoren waarom je het bedrijf opricht en wat je wilt bereiken. En check regelmatig je koers!
Mijn uitdaging voor jou. Heb je überhaupt een businessplan geschreven en zo ja, ligt het onder handbereik. En wanneer heb je het businessplan voor het laatst vergeleken met de praktijk? Laat me weten hoe vaak jij jouw plan bekijkt?