In 6 stappen impact als expert
door: Lorraine Vesterink
Het allerbelangrijkste is dat je een mindset creëert dat jij jezelf als dé expert gaat zien. Bij veel van mijn klanten merk ik dat de expertise er wel is, maar door een gebrek aan zelfvertrouwen gebeurt er nog te weinig. Ik heb goed nieuws: je bent slechts 4 stappen verwijderd van meer zichtbaarheid.
- Wees een expert
Waarschijnlijk ben jij iemand die veel van een bepaald onderwerp weet. Mocht je nog geen expert op een bepaald gebied zijn, zorg dan dat je er eentje wordt! Maak vlieguren in een onderwerp waar jij plezier aan beleeft. Voor mij is dat bijvoorbeeld zelf schrijven, presenteren en presentatietraining geven. Ik vind het geweldig om zelf te presenteren en impact te maken, maar dit is zo leuk, dat ik anderen wil helpen hetzelfde te doen. Want dit gun ik iedereen. Iedereen is uniek en heeft een eigen boodschap en verhaal. De kunst is om jouw unieke talent naar buiten te brengen.
- Zie jezelf als expert. En laat jezelf zien!
Bijna iedereen is een expert. Het lastigste is om jezelf ook als dé expert te zien. Jij bent iemand die anderen veel te bieden heeft op jouw vakgebied. Knoop dit goed tussen je oren. En ga ernaar handelen! Als je je jouw eigen expertise kent, is de volgende stap jezelf goed zichtbaar te maken. Veel van mijn klanten posten nog steeds te weinig berichten op social media. Ze denken dat ze zichzelf aan mensen opdringen. Of ze vragen zich af: ‘wie zit er op mijn berichten te wachten’. Of ze denken dat ze eerst allerlei opleidingen moeten volgen, terwijl ze nu ook al veel mensen zouden kunnen helpen. In feite zien veel mensen zich nog niet als dé expert. Onbewust zorgen ze ervoor dat mensen hun adviezen mislopen. En dat is zonde! Dat is vernietiging van kapitaal, namelijk kennis. Er zullen altijd mensen zijn die meer weten dan jij, maar… ook altijd mensen die minder weten. Stel jezelf als doel dat je zichtbaarder wilt worden als expert. MOVE BEFORE YOU ARE READY!
3. Zorg voor Flow en Focus
Als jij zelf niet in een flow zit of geen focus hebt, dan ga je geen impact maken. Zorg dus dat je elke dag oefeningen doet om flow en focus te krijgen. Ik begin hier zelf in de ochtend mee en eindig de dag ermee. Onthoud; Niets komt vanzelf. Ook flow en focus niet. Jij bent de enige die hiervoor kan zorgen. En het is een van de fundamenten voor impact te maken als expert. Bedenk bijvoorbeeld elke dag jouw ONE thing of the day. Wat ga jij vandaag in elk geval doen dat bijdraagt aan jouw missie als expert.
4. Publiceer zo vaak mogelijk content
Kies de manier van content genereren die bij jou past. Denk aan bloggen, vloggen, podcasts, presenteren voor groepen, publiceren, webinars en ga zo maar door. Of maak net als ik een combinatie ervan. Wat je in een blog schrijft kun je namelijk ook op video opnemen of je kunt dezelfde inhoud presenteren voor een groep of in een webinar. Op deze manier hoef je maar één keer content te generen die je op verschillende manieren aan laat sluiten bij jouw doelgroep. Content genereren is belangrijk, omdat het een vorm van geven is. Het gaat er om dat je meer geeft dan je terugvraagt. Als je veel content geeft, mag je ook een keer vragen of mensen jouw product of dienst willen kopen. De verhouding is wat mij betreft 8:10. Dat betekent acht keer iets geven. En twee keer iets terugvragen. Publiceer bij voorkeur elke dag iets zodat je weet wat je doelgroep waardeert en je steeds zekerder wordt van jouw boodschap aan de wereld.
5. Leer zelf filmen en monteren
Als je impact wilt maken, wil je zoveel mogelijk filmpjes maken. Dat kost tijd en geld. Leer het daarom eenvoudig zelf.
- Zet willen om in actie
Als je stap 1 tot en met 3 volledig accepteert en integreert in je dagelijkse leven, heb je nog de een stap te nemen: implementeren. Dit is de stap waar veel mensen alsnog afhaken. Stel daarom niet uit tot morgen, maar maak vandaag nog iets. Veel van mijn klanten zeggen: als mijn website verbeterd is, dan maak ik een blog. Als ik alle technieken van vloggen beheers, dan maak ik een filmpje. Geloof me, er is altijd wel iets te bedenken waarom je nu niet zou beginnen. Mijn voorstel is: stop waarmee je nu bezig bent, adem eens diep in en uit, staar 5 minuten voor je uit en ontdek wat erin je opkomt. Creëer daar iets van (al is het maar iets kleins) en kijk er later op de dag of morgen nog een keertje naar. Het hoeft niet perfect te zijn he! Juist niet, want de charme zit in imperfectie.
Als je meer zichtbaar bent, maak je meer contacten. Hoe meer contacten, hoe meer mensen jouw klant kunnen worden. Kies de klanten die je wilt en maak van je klanten je fans en ambassadeurs. Zo bouw je aan een fantastisch bedrijf op basis van iets waar jij goed in bent en plezier aan beleeft en wat van waarde is voor anderen.
Wil je leren hoe je impact maakt als expert? Meld je dan aan voor mijn gratis webinar.