door Anne Boermans, mediatrainer

Als je de kwaliteit van je vlogs wilt verbeteren, is het goed eens te kijken wat anderen doen.
En hoe jij hun methodes wilt gebruiken.

Analyseer de vlog, door bijvoorbeeld te letten op CAMERABEWEGING of KAPSEL

VOORHOOFD VRIJ = OPENHEID EN KRACHT

Lorraine Vesterink maakte de vlog, ‘DE 7 MANIFESTATIE WOORDEN OM SNELLER TE MANIFESTEREN’

Lengte: 5min. 20 sec.

Camera: Smartphone Samsung 9.

Op selfiestick die ze in de hand houdt.

Gepost op 9 februari 2020

CAMERABEWEGING

We zien Lorraine staan in een bos. Bij haar huis, zo vertelt ze.
De camera, dus het beeld, beweegt voortdurend.
Een klein beetje, maar toch.

Hier spelen twee elementen bij het opnemen van vlogs.
In de eerste plaats: de beweging, hoe minimaal ook, leidt af van de tekst.
Hij heeft namelijk geen functie.

Zodra je het ziet, dat lichte schommelen, ga je er op letten.
Blijven luisteren wordt moeilijk.
Probeer dus, ook als je buiten staat, de camera/selfiestick zo te plaatsen dat deze stabiel vast staat, helemaal  niet kan bewegen.

Ten tweede: de camera maakt je close, heel dicht bij, zichtbaar.
We zien van Lorraine het hoofd, de schouders en een klein stukje van de romp.
Het mooie van die close is, dat de presentatie intiem wordt.
De presentator lijkt vlak bij de kijker te staan.

Het risico van die uitsnede is dat zelfs de kleinste beweging groot lijkt.
Veel groter dan in de werkelijkheid.
Ook deze vertekening vraagt om een camera die doodstil staat.

KAPSEL

Lorraine heeft het haar aan weerszijden van het hoofd geplaatst. Dat werkt prachtig op beeld.
We zien haar hele gezicht, inclusief het voorhoofd.
Dit geeft een impressie van openheid. ‘Ik heb niets te verbergen’ straalt ze uit.
Deze kwetsbaarheid durven tonen, daar is moed voor nodig.
De haardracht maakt de uitstraling krachtig, zeker.

Het voorhoofd vrij maken is momenteel extra lastig: de huidige mode vraagt juist wel om haar op het voorhoofd.
Soms zie je zelfs een lange lok, die één oog helemaal afdekt.
Of een pony tot aan de wenkbrauwen.
Bij de opleiding in Hilversum voor televisiepresentatoren noemden we dat ‘De gordijnen dicht.’
Lorraine heeft ze wijd open.

Het heeft nog een wonderlijk bijkomend effect: de ogen lijken groter.
Hoe dat komt weet ik niet.
Probeer het maar eens uit met een selfie: voorhoofd afdekken, voorhoofd vrij.
Wat doet dat met je ogen?

Er is nog een effect. Ze heeft het haar aan beide kanten langs het hoofd,  de scheiding zien we hoog op het voorhoofd.
Daardoor ontstaan er op beeld lange verticale lijnen, die ze laat doorlopen in haar kleding.

Het onderstrepen van de verticaliteit geeft de impressie ‘ik sta voor wat ik zeg’.

Wat blijkt: je maakt een vlog en zet die online.
Dat heeft een zekere pretentie: de gedachte ‘ik vind dat ik jullie interessante dingen te vertellen heb’,  is impliciet.
Door die verticale lijnen maak je de pretentie waar.
Gaaf.

———————–

Wil jij zelf beter vloggen of presenteren voor grote groepen?
Doe dan de E-Course Presenteren.
We hebben nu een geweldig aanbod dat ook jij een persoonlijke analyse van je vlog erbij cadeau krijgt.
Dit is een online mediatraining van mediatrainer Anne Boermans en motivational speaker Lorraine Vesterink
Volg hier de eerste online mediatraining gratis.

Ja ik bestel de E-Course Presenteren. En ontvang gratis 1 analyse van mijn vlog door Anne Boermans en Lorraine Vesterink

Ja ik wil de eerste online media training gratis doen.

Link naar vlog van Lorraine over de 7 manifestatiewoorden zodat ook jij sneller en makkelijker manifesteert.

Verhoog je Verkoop in 8 stappen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vaak hoor ik…
‘Mijn klanten hebben geen geld voor mijn producten.
Of ze hebben het er niet voor over.
En ik wil ze mijn product niet door de strot duwen.
Iedereen heeft toch recht op vrijheid?’

Er is sprake van een blokkade om te verkopen.
Bovendien vinden ze het lastig om nee te zeggen
Daarom blijven ze ja zeggen tegen kleine klanten
of opdrachten die een plek bezetten van goed betalende klanten.

Ze zijn daarmee een dief van hun eigen portemonnee.
Ze moeten veel te hard werken voor te weinig geld.

Herkenbaar? Ben jij ook een die van je eigen portemonnee.
Misschien werk jij ook veel te hard voor te weinig geld.
Zo ja, realiseer je dan het volgende.
Het probleem zit meestal niet in de klant.
Het probleem zit vaak in jezelf… namelijk, in je hoofd.
Waarschijnlijk heb je nog een ongezonde verkoop-mindset.

Ik stel je graag twee vragen:
1) wat kost het jou als je zo doorgaat?
2) wat levert het je op als je jouw verkoop-mindset verandert?

Deze twee vragen stel ik ook aan mijn klanten…
Hier de vragen inclusief de antwoorden.

1) Wat kost het je als je je huidige verkoop-mindset in stand houdt?

‘Ik heb te weinig tijd voor mezelf.
Ik moet alle ballen in de lucht houden.
Ik heb zelf amper tijd voor pauze.
Ik durf geen nee te zeggen, dus zie ik het helpen van een
kleine klant maar als een soort pauze.
In die tijd had ik eigenlijk een heerlijke wandeling
in de natuur willen maken.
Of tijd willen nemen voor een gezonde lunch.
Doordat ik mezelf negeer, heb ik regelmatig een griepje
of last van mijn rug.
Het kost me een hoop omzet.
Daardoor kan ik niet met mijn gezin op vakantie
naar de plek waar ik eigenlijk heen zou willen.
Daardoor kan ik niet de coaching of het jaarprogramma veroorloven
wat ik eigenlijk nodig heb om te groeien.’

2. Wat levert het je op als je je verkoop-mindset verandert?

‘Dan heb ik meer rust, balans in werk en privé en heb ik meer tijd voor mezelf.
Dan heb ik meer plezier in mijn werk.
Dan kan ik meer tijd met mijn gezin doorbrengen.
Ik word een leukere partner en ouder.
Dan kan ik de dingen kopen voor mezelf die ik graag wil.’

Kortom… een ongezonde verkoop-mindset kost jou een hoop.
En een gezonde verkoop-mindset levert je veel op.

Daarom onthul ik je hierbij de 8 verkoopgheimen.
De geheimen die ik heb ontdekt.
Het hiep mijn klanten hun productverkoop te verdubbelen.
En hun omzet te verhogen.


Stap 1) Accepteer en laat los.

Zeg hardop in jezelf:

Ik had tot nu toe een ongezonde verkoop-mindset.
Dat accepteer ik. Het is ok.
Mijn ongezonde verkoop-mindset laat ik los. Download.

Ik weet nu dat het niet aan de klant lag, maar aan mezelf.

Stap 2) Affirmeer

Zeg hardop in jezelf:

ik heb een gezonde verkoop-mindset vanaf nu en continu.
Ik heb overvloed voor mij en mijn gezin nu en continu.

Herhaal dit drie keer, drie keer per dag, drie weken lang.

3) Denk alleen voor jezelf

Heb jij weleens de gedachte dat de klant
het geld niet voor jouw product over heeft?

Het resultaat van jouw product is duidelijk zichtbaar en meetbaar.

Kan het misschien zo zijn dat jij het zelf het geld niet zou uitgeven voor jouw
product?
Stel jezelf nu de vraag:
Heb ik het zelf voor mijn product over?
Geef ik het inderdaad er ook aan uit?

Zo ja, dan ben je goed bezig.
Zo nee… werk aan de winkel!
Investeer jij nog niet (genoeg) in jezelf?
Geef je te weinig uit aan jezelf?
Dan zal je klant dit ook niet doen.

Wat ook nog kan is dat je het wel voor jezelf over hebt.
Maar dat je denkt dat anderen het er niet voor over hebben.
Je gunt het in dat geval wel jezelf… maar je gunt de ander niet het beste.
Vanuit angst om te verkopen.


4) Vertel de klant over het product dat jij het allerliefste verkoopt.

Veel mensen durven niet over zichzelf te vertellen.
Zo van… mijn verhaal is toch niet interessant…
Als klanten vragen… ‘Hoe gaat het met je?’ Dan zeggen ze
bijvoorbeeld.. ‘Oh… z’n gangetje…’
Zonde! Dit is een verkoopmoment!
Als klanten vragen hoe gaat het met
je?

Vertel dan waar jij meer van wilt verkopen.
Welk product heb jij voor het laatst ontwikkeld?
Als je mij zou vragen.. hoe gaat het met je?
Dan zou ik bijvoorbeeld kunnen zeggen…_ _

‘Het gaat goed. Net terug uit Ibiza.
Waar ik 10 topondernemers een
reset heb gegeven.

Mensen krijgen daar een reset, een boost,
maar ze moeten thuis wel zelf ermee aan de slag.
Ze vallen vaak in een gat. De praktijk leert dat het vaak lastig is.
Om thuis in je eentje aan de slag te gaan.
Als ze eenmaal thuis gekomen niet de oefeningen en affirmaties doen,
dan gebeurt er te weinig naar mijn zin.

Ik heb daarom een supermooi nieuw programma ontwikkeld
voor ondernemers die willen groeien.
Het Next Level Program.

Daarin hebben mijn klanten om de week een contactmoment.
In het Next Level Program kunnen we meteen als er iets opkomt het
probleem oplossen. Ze gaan implementeren.
Ze blijven in een flow en houden focus op hun doelen.

Hoe kan jij dit vertalen naar jouw product?
Als jij enthousiast over je product vertelt,
weten mensen in elk geval
wat je te bieden hebt en
zullen ze voor zichzelf overwegen of dit ook
interessant is voor hun.

Experimenteer om dit te
vertellen als iemand vraagt hoe het met jou gaat.
Mijn klanten zijn meer gaan verkopen
door te vertellen wat hen
het liefste bezighoudt.

5) Bereid de klant voor op het komende kostenplaatje

Wat kan jij vertellen over het kostenplaatje zodat je klant is
voorbereid op de prijs.
Ik zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: ‘Het Next Level Program zou
inderdaad ook iets voor jou zijn, maar er zit wel een prijskaartje
aan…
Maar dan heb je ook wat.

Een heel jaar lang training, 1 op 1 coaching
én een geweldige boost door de driedaagse masterclass.
Steeds meer klanten willen in zichzelf en hun bedrijf investeren,
omdat ze het waard zijn.
En dat is toch ook zo. We zijn het waard.
Iedereen verdient het
om geld te verdienen met zijn of haar missie.

Door het Next Level Program ga je moeiteloos genoeg verdienen.
Daardoor word je gelukkiger en ben je een leuker mens voor je partner
en je kinderen.

Kortom, het levert je heel veel op en dat mag wat kosten.
Bovendien is dit nog de voordeligste oplossing, want bij andere
trainers betaal je voor een vergelijkbaar programma vaak drie keer zo
veel en ben je met meer deelnemers, dus minder persoonlijke aandacht
en leereffect!’

6) Laat je ego los.

Je denkt nu misschien…
ja… maar als ik vertel over hoe goed het mij en mijn bedrijf gaat,
dan denken mensen dat ik een opschepper ben.
Of dan heb ik het gevoel dat ik lieg, want het gaat nog
helemaal niet zo goed met m’n bedrijf.

En je weet nog niet hoe het met je nieuwe product gaat lopen.
En misschien voel je je zelfs moe of uitgeput.
Maar vanuit een lage energie kom je nooit uit de cirkel.

Het gaat misschien nu nog niet zo goed, maar als jij uitspreekt hoe je
het hebben wilt (en daar blij mee bent) dan wordt het zoals jij het
hebben wilt.
Zo werkt de ‘wet van de aantrekkingskracht’.
En het is niet voor niets een wet.
Dat betekent dat het een wetmatigheid is die altijd werkt.
Dus ook voor jou.
Ook jij kan de omzet voor jouw bedrijf verhogen
door een gunstig verdienmodel.

Zodat je niet harder hoeft te werken, maar wel meer verdient.
Het levert je klant een mooi resultaat op.
Je klanten gaan je berichten sturen hoe blij ze met je zijn.
Jij krijgt een hogere omzet. Je denkt iets verder in de tijd.
En straks is het ook écht zo.

Het resultaat is dat je nog meer voldoening krijgt van je werk.
Je wordt een nog blijer mens, leukere partner, leukere ouder.
Ook je klant wordt een blijer mens.

7) Werk persoonlijk en wees iets duurder

Als jij automatisch de klant steeds standaard hetzelfde product geeft,
dan zal je klant het product ergens anders gaan bestellen.
Dat is dan namelijk een stuk slimmer, want het zal vast wel ergens
voordeliger te vinden zijn, omdat er altijd bedrijven zijn met een
ander verdienmodel (goedkopere locatie, grotere verkoop volumes,
betere inkoopprijzen).

Maak je product juist iets duurder.
Dan denken mensen vaak dat je beter bent.
Dat stimuleert de verkoop ook.

Elke mens is uniek.
Kijk per moment welke producten er op dat moment
het beste bij jouw klant passen.

Dan snapt de klant dat ze jouw advies nodig hebben en het onverstandig
is om zomaar ergens anders te bestellen.
Kan de klant de aanschaf niet in een keer betalen?
Maak een betalingsplan zodat de klant het per maand kan betalen.


8) Werk aan je public speaking skills.

Je stem bepaalt of je iets wel of niet verkoopt.
Als je je stem goed gebruikt kom je geloofwaardiger over.

Gebruik je je stem verkeerd, komt je onzekerder over dan nodig.
En komt je boodschap niet over of word je niet gehoord.

Presentatietechnieken die jouw omzet verhogen wil je toch beheersen als ondernemer.
Ze zijn beschikbaar.

Samen met Anne Boermans, een van de beste mediatrainers van ons land, geef ik sinds 2011 training.
Met ruim 40 jaar ervaring bij radio en tv geeft hij de beste adviezen.
Deze adviezen staan NERGENS beschreven.
Er is geen boek over presenteren waar je de methode die hij gebruikt kan lezen.

Daarom hebben Anne en ik de E-Course Presenteren gemaakt.
Ook jij kan meer verkopen in minder tijd.
Ontdek de technieken.
Je kunt de E-Course net zo vaak doen als je wilt.
Zonder dat je opnieuw hoeft te investeren.

Klik hier voor meer info over de E-Course Presenteren.

Dit zijn de eerste 8 stappen voor een grotere productverkoop.
Ik vond het leuk om er 8 te geven.
Want 8 op z’n kant is het infinity-teken.
Het teken en het getal dat staat voor overvloed.
Er is overvloed voor ons allemaal.
Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is in de ontvangstmodus te
komen.
Het is er al voor jou. Je moet alleen nog in die energie stappen.

Alles is energie. Liefde is energie. Geld is energie.
Als je dat gaat begrijpen en leren toe te passen, zijn je
mogelijkheden ontelbaar.

Vond je dit artikel interessant? Like & share. Wil je het op video horen. Klik dan hier.

Train je charisma

Charisma. Je hebt het of je hebt het niet. En als je er toevallig niet mee bent geboren, heb je pech. Dat denken in elk geval de meeste mensen. Maar dat is niet waar. Charisma is heel goed te trainen.

Dezelfde strakke buik kunnen we niet allemaal krijgen. Maar elke buik kan wel mooier en strakker worden. Tenminste, als je daar echt je best voor doet. Train je je buik niet, dan wordt ie slap en zakt ie in als een plumpudding. Met charisma werkt het net zo. Niet iedereen heeft van nature evenveel charisma, maar je kunt wel meer charisma ontwikkelen. Op voorwaarde dat je er tijd, energie en moeite insteekt. Wat levert charisma jou op? En wat kost het je als je het niet verder ontwikkelt? Klanten, omzet, minder mensen met wie je jouw missie kunt delen?

Wat is charisma eigenlijk? Iedereen geeft een ander antwoord op deze vraag. De vraag welke beroemdheden charisma hebben, is makkelijker te beantwoorden. Mahatma Gandhi, Nelson Mandela, Barack Obama en Oprah Winfrey worden vaak als charismatische voorbeelden genoemd. En uit ons eigen land: Neelie Kroes en koningin Máxima. De belangrijkste vraag die je jezelf kunt stellen als het gaat om charisma is: wie ben ik nou eigenlijk?

“Oorspronkelijk betekent het woord charisma het goddelijke licht.”

Dat wil zeggen dat je jouw ‘divine light’ naar anderen straalt. We zijn allen één. Dus als jij straalt, heeft dat effect op andere mensen. Maar hoe doe je dat? Laatst vroeg ik aan mijn zoon van zes van wie hij blij wordt. Hij antwoordde: “Ik word blij als ik naar mezelf kijk. En anderen worden ook blij als ze naar mij kijken.”

Inderdaad, ik word blij van de lach van mijn zoon en van zijn stralende en ondeugende gezicht. Dat effect heeft hij niet alleen op mij, maar ook op anderen. Hoe kun je net als een kind charisma vanuit je ziel uitstralen? Hoe kun je al je maskers afzetten, zodat jouw charisma weer zichtbaar is?

Samen met een journalist deed ik onderzoek naar charisma. De uitkomsten hebben we verwerkt in het boek Charismatische vrouw, met koningin Máxima op de cover. Om het trainen van je charisma eenvoudiger te maken, hebben we acht belangrijke stappen geformuleerd.

  1. Communication
  2. Hair & Beauty
  3. Attraction
  4. Representative
  5. Independence
  6. Self-Confidence
  7. Media-Attention
  8. Authority

Hier alvast een oefening voor jou. De stempelmethode. Dat is een oefening waarbij je in één zin beschrijft wat je wilt uitstralen. Deze zin stempel je denkbeeldig op je voorhoofd. Zinnen die vaak voorkomen zijn:

  • ik breng jou in beweging,
  • ik laat jou stralen,
  • ik verbind mensen
  • ik wil je raken
  • Ik help jou de beste versie van jezelf te zijn

Straal vervolgens de zin vanuit je ogen naar mensen. Want…, je ogen zijn de spiegel van je ziel. Doe dit voor elk gesprek of presentatie. De stempel kan per relatie, klant of groep verschillen. Als je bijvoorbeeld van je werk naar huis rijdt, kun je voor een andere stempel kiezen.

Voorbeeld:
Stel dat je partner graag een lieve en relaxte persoon naast zich op de bank heeft. Dan poets je op weg naar huis bijvoorbeeld ‘ik ben professioneel en ik help jou groeien’ van je voorhoofd en zet je er ‘ik ben lief en relaxed’ voor in de plaats. Dan kom je toch anders thuis.

Terwijl je de stempel op je voorhoofd hebt en vanuit je ogen straalt, kijk je mensen met aandacht aan. Zit niet met je gedachten buiten je hoofd, maar breng de energie in je hoofd en je lijf. Wees in het hier en nu.Zoek het charisma vanuit de ziel van je toehoorder(s). Als je het charisma van de ander kunt zien, zie je ook je eigen charisma. Wees niet alvast bezig met je eigen antwoord, maar luister oprecht en geniet.

Ik daag je uit de komende tijd om te oefenen met deze stempelmethode. Sta open voor mooie ontmoetingen. Let maar op, je wordt ineens veel charismatischer.

Meer leren over dit onderwerp?

Bekijk dan gratis de online lezing over charisma.

Wil jij je charisma testen? Doe dan gratis de charismatest.

Wil je meer lezen? Bestel het boek Charismatische Vrouw.   

Niemand neemt jouw boodschap serieus als jij jezelf niet serieus neemt. Vaak zijn we zelf onze grootste blokkade. Wil jij serieus met jouw charisma mee aan de slag?

In onze E-Course Presenteren, live trainingen en programma’s voor talentontwikkeling geef ik oefeningen mee, zodat je je charisma thuis verder kunt trainen en dus vergroten.
Als je elke dag een kleine oefening doet. En je doet dit 365 dagen. Dan verhoog je gegarandeerd jouw charisma. Op jouw charisma!

Interview Lorraine Vesterink met Michael Pilarczyk

Op het Zen Festival 2017 spraken Michael Pilarczyk en Lorraine Vesterink over zaken als geluk, groei, succes, ondernemerschap, liefde, God en meer.