Met het D9 MODEL
Door Lorraine Vesterink
Veel mensen hebben doelen.
Ze willen bijvoorbeeld een boek schrijven, een product ontwikkelen of video’s maken.
Ze nemen het zich voor, maar er gebeurt niets.
Zonde, want ze hebben wel een goed verhaal te vertellen dat mensen zouden moeten horen.
Ze ontzeggen anderen mensen hiermee hun boodschap.
Ook op persoonlijk vlak hebben ze dromen.
Ze willen verhuizen, een fitter lijf, op wereldreis, of een nieuwe relatie.
Door doelen te stellen op de 5 pijlers van geluk, krijg je een leuker leven.
Het D9 Model is een vast onderdeel van de doelendag.
Bij Inge gaf de geleide meditatie op de doelendag de doorslag.
Ook andere bezoekers aan de doelendag hebben een transformatie doorgemaakt.
Doelen stellen is een belangrijk onderdeel van succes en geluk.
Ook jij kan je doelen bereiken.
Om doelen te bereiken heb je vaak ook anderen nodig.
Hoe kun je gestructureerd, alleen of met je team, aan je doelen werken?
En hoe houd je jezelf of je team scherp?
Dat is veel eenvoudiger als je het proces inzichtelijk maakt.
Heb je nog geen keuze gemaakt voor welk doel je wilt gaan?
En wil je leren om tot de juiste keuze te komen?
Lees dan eerst het blog: 11 methodes om tot goede keuzes te komen, doe de keuzemeditatie of de Scenario Scan.
Doelen stellen en bereiken wordt eenvoudiger met de negen stappen van dit D9 model.
STAP 1. Denk na
Start vanuit je innerlijke drijfveren en passie.
Wat draagt bij tot de groei van jezelf en/of het bedrijf?
Ga om te brainstormen naar een fijne plek.
Denken vanuit je ratio kan prima in een kantooromgeving.
Maar denken en voelen vanuit je hart is lastig in een ruimte met tl-verlichting.
Ga dus naar een inspirerende plek.
Laat ieder voor zich een idee op een bierviltje of een post-it schrijven en bespreek de ideeën (zonder het bij voorbaat al af te kraken).
Denk mee hoe elk idee zou kunnen werken.
Wil je hier begeleiding in voor je team? Dan is de ondernemersgame een goede optie.
STAP 2. Drempels overwinnen
Bij elk idee horen ja-maren. Bijvoorbeeld:
– Ja maar, daar hebben we geen budget voor.
– Ja maar, dat kost te veel tijd.
– Ja maar, wie zit er op ons te wachten. Dat kunnen andere bedrijven veel beter.
– Ja maar, dat hebben we al eerder geprobeerd.
Waar een doel is, is een weg.
Er liggen alleen wat drempels op de weg.
Dat betekent niet dat het onmogelijk is. Het ís mogelijk.
De vraag is alleen: HOE is het WEL mogelijk?
Daarom is het goed de drempels te inventariseren en te beoordelen.
Wat voor de ene persoon slechts een verkeersdrempeltje is, is voor de ander een levensgevaarlijk wegdek.
Inventariseer de drempels.
Beoordeel objectief wat voor drempel het is.
Hoe kun je deze drempel overwinnen?
STAP 3. Durf te vragen
Onderzoek wie of wat je kan helpen de drempels te overwinnen.
Het gaat niet om een grote stap, maar om een actie die je kort na het bedenken van het doel uitvoert.
Doe dit ook. Neem actie.
Een klein eerste succesje is vaak een teken dat je op de goede weg zit.
Dit maakt dat je in een flow komt die nodig is om je doel te realiseren.
STAP 4. Doelen stellen
Maak je doelen concreet en prioriteer ze.
Wanneer moet het eerste doel gerealiseerd zijn?
In welk jaar, in welke maand, en op welke dag?
Maak het zo concreet mogelijk.
Aan de hand van W’s:
Wie is erbij aanwezig?
Wat gebeurt er precies?
Waar vindt het plaats?
Wat is het bewijs dat het doel is gerealiseerd?
Noteer je doelen vervolgens.
De kans dat je je doelen realiseert nadat je ze hebt opgeschreven, is 42 procent groter dan als je ze niet opschrijft.
STAP 5. Doable Check: Is het te doen?
Het nastreven van doelen vergt meestal offers.
Zijn die offers op te brengen?
Is het het waard?
Berokken je jezelf of anderen schade als je je doel realiseert?
Zijn de ‘wegwerkzaamheden’ de weg met het gladde asfalt waard?
Is het haalbaar wat je wenst?
Soms lijken dingen onhaalbaar, maar als je er echt in gelooft en effort blijft doen, gebeuren er wonderbaarlijke dingen.
STAP 6. Droom van het resultaat
Visualiseer hoe je je voelt als het resultaat is bereikt.
Hoe ziet dat succes eruit?
Maak er een film van en beleef die film intens.
Waar ben je en met wie, wat zie je, wat doe je, wat hoor je, hoe voel je je?
Word je er blij van als je het resultaat bekijkt?
Maak een concreet beeld van jouw droom. En gebruik die bijvoorbeeld als screensaver.
STAP 7. Deel je wensen
Niet alleen door je doelen op te schrijven vergroot je je slagingskans, maar ook door ze te delen met je medewerkers, klanten en gelijkgestemden.
Deze mensen kunnen je namelijk een duwtje geven in de goede richting.
Bovendien werkt het om te zeggen waar je heen wilt, omdat je dan gevoelsmatig een flater slaat als je opgeeft. Het vergroot je drive je doelen te realiseren.
STAP 8. Doe wat je te doen staat
Het wordt tijd je doelen los te laten en over te gaan tot actie.
Zorg dat je route overzichtelijk en je af te leggen afstand meetbaar is.
Navigeer stap voor stap; er bestaat helaas geen tijdmachine die je met een druk op de knop naar je bestemming brengt.
Laat de verwachting los over hoe en wanneer je je doel gaat realiseren, maar blijf wel vertrouwen en geloven.
STAP 9. Doorzetten. Als het even tegenzit.
Je hebt gecheckt of je doel te realiseren is en je bent over drempels heen gereden.
Stel je voor dat het echt even tegen zou zitten.
Er ontstaan drempels die je niet had voorzien.
En dat je meer offers moet brengen dan verwacht.
Dan komt het neer op doorzetten.
Als het doel belangrijk genoeg is – en dat is zo, want anders was je niet bij deze stap gekomen – is het de kunst door te zetten.
Bespreek de strubbelingen met een aantal mensen die je vertrouwt, mensen die je al eerder de juiste richting hebben gewezen.
Met deze negen stappen kun jij op weg naar je doelen.
Goede reis! Ik vind het leuk als je me laat weten hoe het gaat.
Onthoud: niet het bereiken van het doel maakt je jaar tot een succesvol persoon, maar het samen genieten van de reis ernaartoe.
Heb je je doelen gesteld? En wil je je doelen bereiken? Lees dan ook het blog: Hoe bereik ik mijn doelen.