door Anne Boermans, mediatrainer
Door mediatrainer: Anne Boermans
Als je de kwaliteit van je vlogs wilt verbeteren, is het goed eens te
kijken wat anderen doen.
En hoe jij hun methodes wilt gebruiken.
Analyseer de vlog, door bijvoorbeeld te letten op KLEDING of STILTES.
VAN HET BEEELD NAAR DE TEKST
Lorraine Vesterink maakte de vlog ‘HOE MAAK JE CONTACT MET JE HOGERE
ZELF.’
Lengte: 6 min. 39 sec.
Camera: Smartphone Samsung 9, met losse microfoon.
Selfiestick staat op tafel.
Gepost op 31 januari 2020.
KLEDING
Vogels, groene vogels. Ze bewegen mee als de schouders heen en weer
gaan.
Wat zijn het: adelaars? Of toch buizerds? De presentator praat, terwijl
ik geboeid kijk naar die grote vogels op haar trui. Ik wil graag weten
wat ze me wil vertellen, het is vast interessant wat ze zegt. Dus start
ik de vlog opnieuw en doe mijn ogen dicht. Ze heeft het over ‘hoe je
achter je missie komt.’ en dat ‘veel mensen daar tegenwoordig naar op
zoek zijn.’ Boeiend onderwerp, zo blijkt nu ik luister.
Hier speelt een cruciaal element bij het maken van vlogs. De kijker ziet
de beeldinformatie, groene vogels. En verwacht dat de tekst van de
spreker daar mee te maken heeft. In die volgorde: eerst het beeld, van
daaruit de tekst. Als die twee niets met elkaar te maken hebben, kan ik
de gesproken informatie zeer moeilijk volgen.
Kunst is dus, dat je als presentator een inhoudelijk verband legt tussen
het vogeldessin en je betoog. Wat blijkt: op zo’n drie minuten van het
begin heeft Lorraine het inderdaad over vogels. Dat zou dus een
prachtige opening zijn: de vlog begint. Lorraine staat fier in beeld en
zwijgt heel even. We zien die vogels. Ze zegt: ‘misschien hoor je de
vogels.’ En zwijgt. Vervolgens begint ze met de tekst over onze missie.
Dan weet ik als kijker dat die vogels terug zullen komen in haar
verhaal. En sta ik helemaal open om te luisteren naar wat ze vertelt.
PAUZES, STILTES
Lorraine zegt: “…In je eigen tempo (pauze)loop je denkbeeldig naar
boven (pauze) en helemaal bovenaan die lichtgevende trap is een plateau.
(lange pauze) Op dat plateau is een deur. Die open je en je komt terecht
in een schitterend landschap.(pauze)”
Op die manier vertelt ze hoe je contact kunt maken met je hogere,
wijzere zelf: ze spreekt telkens een korte, beeldende zin uit met
vervolgens een duidelijke pauze. Die stiltes werken prachtig. Ze geven
mij als kijker de tijd, in mijn geest een eigen beeld te zien bij de
woorden die zij gebruikt. Dat is de kracht van de stilte.
Er is nog een effect. Door regelmatig te zwijgen als presentator, krijg
ik als luisteraar/kijker goed de gelegenheid haar verhaal te volgen. Ik
kan de vorige zin visualiseren en verwerken. Mijn geest staat vervolgens
open voor de volgende informatie die ze geeft. Zo heb ik alle
mogelijkheid naadloos haar tekst op te nemen.
Dat klinkt logisch. De praktijk leert echter dat presentatoren vaak niet
de tijd durven nemen om te zwijgen. In een opname voelt een stilte
algauw als te lang. We hebben daardoor de neiging snel door te willen.
Wat vervolgens in de vlog overkomt als haast, druk, noem het spanning.
Train dus vooral het zwijgen, als je wilt of moet spreken. Neem deze
presentatie van Lorraine als voorbeeld.
———————–
Wil jij zelf beter vloggen of presenteren voor grote groepen?
Doe dan de E-Course Presenteren.
Dit is een online mediatraining van mediatrainer Anne Boermans en motivational speaker Lorraine Vesterink
Volg hier de eerste online mediatraining gratis.
Van Masterclass naar RTL Late Night
Hoe word je meer zichtbaar? Als je jezelf ontwikkelt, maak je een enorme stap. Lees hier het inspirerende verhaal van Jeannette den Boer.
Na de masterclass die Jeannette den Boer in oktober 2016 bij Lorraine volgde, waagde ze de sprong en ging ze haar doel achterna:
Nederland moet binnen de Europese Unie blijven!
Eind november nam ze verlof van haar werk en zet ze zich vol in voor het project: No Nexit!
Hoe het avontuur naar ondernemerschap begon
Jeannette: ‘De dag na de Brexit zat ik met mijn broer op het terras. Wij waren zo verbaasd en geschokt dat er echt een Brexit had plaats gevonden. We zagen dat er zoveel jongeren teleurgesteld waren na de uitslag, maar kwamen er achter dat ook een groot gedeelte van de jongere generatie niet had gestemd. We besloten die dag dat dat niet mag gebeuren in Nederland en zijn een No Nexit campagne gaan voorbereiden.
Hoe ontdek je je droom?
In de tussentijd kwam ik met Lorraine in contact. Tijdens de masterclass in de Soesterduinen kwam ik erachter dat ik dit heel graag wil gaan doen. Zij heeft me geholpen om deze sprong ook daadwerkelijk te wagen. Ik heb een maand later mijn werkgever opgebeld en kreeg van hen de ruimte om met verlof te gaan. Ze steunde het initiatief en vanaf december ben ik me hier vol voor aan het inzetten!
Hoe financier je je jouw plannen?
In de campagne maken we jongeren ervan bewust hoe belangrijk het is dat je zelf kiest voor je toekomst. 364 dagen van het jaar maak je je eigen keuzes en waarom dan niet die ene dag dat je je stem mag uitbrengen die van groot belang is voor je toekomst? Inmiddels werken er veel vrijwilligers mee aan dit project! Ook zijn een crowdfunding campagne gestart om de campagne te financieren en een grote doelgroep te kunnen bereiken.’
Aan de slag met jouw idee
‘Op 15 maart zijn de verkiezingen. Als we de onderzoeken moeten geloven is er een reëel kans dat we uit de Europese Unie uiteindelijk dreigen te gaan. Door nu het gesprek te starten kunnen we dit voorkomen. In de campagne activeren ze jongeren naar de stembus te laten gaan en te kiezen voor een partij die in Europa wil blijven.
Hoe zet je je public speaking skills goed in
Gisteravond, 20 februari vertelde Jeannette haar verhaal bij RTL Late night! De public speaking skillss in de Masterclass kwamen goed van pas. Gelukkig was ik door deze mediatraining goed voorbereid op het interview. Bovendien wordt meteen helder hoe belangrijk het is om een moodboard te maken. Een vast onderdeel van de terugkomdag van de masterclass. Rtl late night stond hier al op.’
Doorzetten en dankbaarheid
Al zijn je doelen nog zo scherp, je moet wel doorzetten als het tegenzit. Dat deed Jeannette den Boer, samen met haar broer waarmee ze de campagne leidt. Vanuit De Unieke Ondernemer zijn we ongelooflijk trots op Jeannette. Als je uiteindelijk beloont wordt om je doelen in de landelijke pers te mogen presenteren is dankbaarheid op z’n plats.
Oproep
Jeannette en haar broer zijn op zoek naar influencers die achter dit verhaal staan en dit willen supporten. Ze hebben meerdere acties waar jij zichtbaar kunt laten zien dat je hen steunt. Wil je meer weten en steun je ook dit project? Kijk dan nu op: bit.ly/2jFTm0K‘Jean
Jeannette den Boer over de Masterclass ondernemerschap en public speaking
In oktober ben ik begonnen aan de Masterclass bij Lorraine. Ik kan het iedereen aanraden!
Wat een fantastische energieke power vrouw!
Ze leert je je doelen en dromen na te durven streven. Ze geeft je vertrouwen en hele praktische oefeningen en handvatten om aan de slag te gaan. Wil je jezelf ontwikkelen als ondernemer of binnen het bedrijfsleven, dan kan ik je aanraden in gesprek te gaan met Lorraine. Twijfel niet langer om je in te schrijven voor de Masterclass!
Note voor Lorraine: dank voor je hulp en vertrouwen, luisterend oor, ook op gekke momenten ?. Ik kijk er naar uit nog veel meer van je te leren!
Klik hier als je interesse hebt in de Masterclass. Verdien ook (meer) geld met waar je gelukkig van wordt. Of volg eerst een gratis webinar, of kom naar een live oplaadevent.
Uniek presenteren
Wil jij presenteren. Of wil je uniek presenteren? Wat je in elk geval wilt, is dat mensen je verhaal onthouden? Of in elk geval een bepaald gevoel of een gedachte meenemen uit je verhaal. Want waarom heb je het anders gedaan? Dan had je net zo goed thuis kunnen blijven. Als jij een unieke presentatie geeft, dan onthouden mensen je.
Wat zijn er voor verschillende sprekers
Volgens mij zijn er vijf type sprekers. Ik deel de type sprekers in 5 categorieën in.
A Sprekers met een presentatie
B Sprekers met een verhaal
C Sprekers met een verhaal en een boek
D Sprekers met een boek of meer en tv ervaring
E Sprekers met veel bekendheid (bekende Nederlanders)
Geen verhaal, geen volle zaal
Als je nog geen boek hebt geschreven, zorg dan in elk geval dat je een unieke spreker bent met een verhaal. En dan wel je eigen verhaal! No story, no glory. In onze Masterclass werken we jouw eigen unieke verhaal uit en bereiden we je voor op het maken van een ‘tedtalk’.
Praatje-plaatje-daadje
Vaak zie ik sprekers die alleen een ‘praatje’ houden. Met praatje bedoel ik bijvoorbeeld blijven hangen in algemeenheden of het laten zien van een aantal slides over een onderwerp. Ik ben opgeleid volgens het praatje-plaatje-daadje principe. Dat houdt in dat je mensen ook het plaatje meegeeft. Dat wil zeggen een voorbeeld en dan vooral je eigen voorbeeld. Dat laatste is iets wat mensen vaak niet durven. Ze vinden zichzelf of hun eigen verhaal niet interessant genoeg. Of ze denken dat anderen hun verhaal niet interessant vinden. Of ze zijn bang dat ze dan denken dat ze te veel over zichzelf praten, etc. etc. Allemaal angsten die je juist niet helpen bij het geven van een unieke presentatie.
Mensen houden van zichzelf
En dan is er nog iets heel essentieels dat sprekers meestal vergeten. Ze houden wel het praatje, en laten in het gunstigste geval ook nog het plaatje zien, maar ze vergeten vaak het daadje. En met daadje bedoel ik dat je je publiek ook iets laat doen of ervaren of dat je ze aan het denken zet over hun eigen leven. Mensen houden van zichzelf. Sterker nog. Mensen zijn verslaafd aan zichzelf. Dus willen mensen ook nadenken over hun eigen leven en niet over het leven van de spreker of over het onderwerp dat de spreker op dat moment bezig houdt. Doe met deze wetenschap je voordeel. Maak je presentatie interactief. Dan vliegt de tijd voorbij en kunnen ze jaren later nog steeds jouw presentatie herinneren. Dan heb je daadwerkelijk een zaadje gepland bij mensen. En gezorgd voor verandering in het leven van anderen.
Doe iets wat je eigenlijk niet durft
Als je wilt dat mensen je onthouden, doe dan iets wat normaal gesproken niemand doet. Zelf zing ik bijvoorbeeld een liedje over het onderwerp. Wat zou jij kunnen doen? Denk aan een gedicht, een anekdote, een gek filmpje maken, mensen een rare oefening laten doen.
Verdiep je in de groep die voor je staat
Als bekende popsterren zeggen: Hello ‘Amsterdam’ it was so great to see the district. Dat komt heel anders over dan dat ze helemaal niets zeggen over de stad of dat ze zeggen ‘Hello Brussels’ omdat ze zich vergissen. En niet weten waar ze het over hebben. Voor iedere lezing maak ik meestal een liedje op maat, dus mensen snappen dan dat ik speciaal voor hen de moeite heb genomen om mij te verdiepen in de doelgroep. Dat zorgt ervoor dat mensen zich gezien voelen.
Durf te experimenteren
Help mensen over een drempel heen. En laat ze de oefeningen als een experiment zien. Er kan niets fout gaan. Alles wat eruit komt is goed, want het is een experiment.
Geef jouw energie mee
Zet vooraf jouw energie en geur in de zaal. Volg mijn webinar, workshop en Masterclass hoe je dit kunt doen. En wordt er heel goed mee, omdat dit een van de belangrijkste dingen is van uniek presenteren. En dit is juist iets wat veel mensen niet weten, geloven of vergeten.
Tot slot: Succes in de voorbereiding is voorbereiden op succes.
Mijn tip: bereid je ontzettend goed voor, maar als je er eenmaal staat: laat het los en laat komen wat er komt. Vertrouw erop dat wat op dat moment komt, goed is voor dat moment. Ga vooral niet haasten om al je inhoud er doorheen te krijgen. Mensen weten niet wat je gaat vertellen. Dat weet alleen jij. Bedenk vooraf een paar quotes waarvan je wilt dat ze onthouden worden. In onze Masterclass leggen we je uit waar een goede quote aan moet voldoen.
Geef je op voor het webinar.